© 2024 solvo B.V.

Bij uitval van klein deel van netvlies met oog (niet?) meebewegende zwarte plek?

Bij uitval van een plekje van het netvlies ontstaat een zwart plekje in het beeld. Heeft zo’n plekje veroorzaakt door een netvliesdefect een vaste positie in het beeld of beweegt zo’n zwart plekje mee met het oog? Achtergrond vraag: Sinds 6 dagen terug zie ik een verzameling zwarte plekjes, sinds vandaag is er een plekje bijgekomen en a.s. dinsdag pas heb ik een afspraak bij het oogziekenhuis. Vraag me af of dit door defecten in het netvlies komt of door bloed in glasvocht (Las dat bij bloed in glasvocht zwarte plekken gevormd kunnen worden door schaduw op het netvlies). Alleen wanneer ik focus op iets ver weg beweegt de verzameling zwarte plekjes niet. De verzameling zwarte plekjes beweegt mee met het oog (Veelal zweven ze een beetje heen en weer). De compositie, de figuur die ze onderling maken, wijzigt niet. Als ik snel van kijkrichting verander schiet de positie van de verzameling zwarte plekjes snel naar die richting, na een snelle beweging naar buiten veren ze vervolgens vanuit de uiterste stand iets terug. Duidt dat erop dat bloed in het glasvlies de oorzaak is of kan dit ook gebeuren indien de oorzaak in het netvlies ligt? Achtergrond van vraag is bepalen of er spoed geboden is of het verstandig is naar de spoedeisende hulp te gaan. Met dank voor jouw informatie. Gerg

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren