© 2024 solvo B.V.

Netvliesloslating - lotgenoten gezocht!!

Mijn verhaal: 20/10/2007 geopereerd aan mijn linkeroog van netvliesloslating. Bandje rond mijn oog gezet. Alles ok volgens oogarts. Mijn brilglas is aangepast op -11. Mijn rechteroog had al -8.75! Nu, mijn zicht aan mijn geopereerde oog is niet geweldig, in de verte zie ik nog steeds niet goed, ook al is mijn glas aangepast, heb 80% van mijn zicht terug kunnen winnen, misschien dat het daaraan ligt... Sinds mijn operatie heb ik aan dat oog regelmatig lichtflitsen.. Volgens oogarts kan dat normaal zijn al maak ik me natuurlijk direct weer zorgen he... Wie heeft er nog netvliesloslating gehad? Wie kan zijn hele verhaal hier ook op antwoorden, dan kan ik het mijne vergelijken...? Nog iemand die na zijn operatie nog steeds lichtflitsen had? Heb me ook laten vertellen dat ze je andere oog preventief kunnen laseren zodat hier geen netvliesloslating meer kan plaatsvinden.. Klopt dit? Aan te raden? Of van een goed oog gewoon afblijven? Je ziet, zit met heel veel vragen en alles is welkom!!!


Hoi, ik heb een vriendien die in het UMC is geopereerd wegens netvliesloslating. Zij is nu aan 1 oog blind en het andere oog is wel behouden maar hoe het daar nu mee is weet ik niet. Ze heeft er ook enorme problemen door gehad, ik wil haar wel vragen of ze contact met je wil en of jij dat ook wil. Sterkte.

label.Geplaatst op 2008-01-26 16:36:02


Ook ik heb diverse netvliesloslatingen gehad. Ben hieraan geopereerd en gelaserd.

label.Geplaatst op 2008-01-31 16:43:10


Hey Hoe komt het dat je er verschillende hebt gehad? Hoe goed zie je nu? groetjes

label.Geplaatst op 2008-01-31 19:03:41


Dag geoppereerde. Sinds een week weet ik dat ik ook aan netvliesloslating lijd. Mijn vraag aan U is, in welk ziekenhuis heeft u zich laten opereren en door wie? Want w.s. zal ik ook onder de laser of het mes moeten. Ook ik heb mooie flitsjes, die minder worden wanneer ik rust, geloof ik . Dat is wel een wat mager bericht dat ik u heb te melden . Hopelijk krijgt u betere info van anderen. Sterkte en ik wens u geluk en blijmoedigheid ondanks alles. Dag, netvliesje uit Nijmegen.

label.Geplaatst op 2008-02-07 15:52:04


Tja... ik geloof dat je de vraag aan mij hebt gesteld. Dat ik verschillende loslatingen heb gehad is volgens de dokters een geboorteafwijking, omdat mijn broers er ook last van hadden. De hele familie is toentertijd onderzocht/ondervraagd: Vader, moeder, oma's en opa's, maar bij hen was er niets aan de hand. Bij mijn oudste broer was het het eerst ontdekt. En omdat bij hem de loslating nogal ernstig was heeft hij en deel van het zicht verloren. Maar hij kon wel weer gewoon autorijden.Hij is later ook een keer met laser behandeld. Ik zelf ben dus 2x geopereerd.[aan beide ogen} En +/- 6 x gelaserd.Op oudere leeftijd aan staar behandeld {54} Dus mijn zicht is nu van -6,5 aan beide ogen> 0.0 en 0.5. Alleen moet ik een leesbril. Om de paar jaar laat ik mijn netvlies nakijken in het oogziekenhuis te Rotterdam, waar ik ook geopereerd en gelaserd ben. Groetjes Loraina.

label.Geplaatst op 2008-02-08 23:05:10


Bij mij is vorig jaar een netvliesloslating geconstateerd. Eerst bij de opticien geweest omdat ik toch maar eens een bril moest nemen, wist ik dat ik zo slecht zag aan mijn linkeroog. Die stuurde mij vervolgens door naar de oogarts in Amstelveen. Hij vroeg na even te hebben gekeken of ik ooit een klap op mijn oog heb gehad of iets anders, ik antwoorde dat ik me niets kon herinneren. Na de pupilverwijdende druppels gekregen te hebben keek de oogarts nogmaals en vertelde neerslachtig dat ik een netvliesloslating had en dat het al in een vergevorderd stadium was. Hij verwees mij door naar het AMC en vertelde dat er bijna zeker wel iets aan moest gebeuren ook al kreeg ik mijn zicht waarschijnlijk nooit meer terug aan dat oog. Bij het bezoek aan de oogarts in het AMC was ik snel weer klaar. Hij vertelde mij dat er niets aan te doen was en dat ik het jammer was van dat oog, ik zie nog maar een kwart met mijn linkeroog. Na een paar maanden toch maar besloten om een second opinion te vragen bij het oogziekenhuis in Rotterdam. De arts daar vertelde dat ik nooit mijn zicht meer zou terug krijgen en dat een operatie alleen ter voorkoming van loslating van het laatste stukje kon leiden. Verder is de kans op staar groter als ik er niets aan doe. Medisch gezien ben ik blind aan mijn linkeroog. Dit is waarschijnlijk al een paar jaar zo, ik heb het nooit gemerkt, waarschijnlijk was mijn goede oog altijd al dominant. Ik heb nog steeds niet besloten of ik een operatie wil of niet. De voordelen wegen naar mijn idee wel op tegen de nadelen, ik wil wel heel graag het laatste beetje zicht aan de buitenzijde van mijn oog behouden. Dit stukje is heel belangrijk bij het autorijden naar mijn idee. Aan de andere kant kan niemand mij zekerheid geven, helemaal goed wordt het nooit meer. Hoop dat ik met mijn verhaal een steentje kan bijdragen. Eegje

label.Geplaatst op 2008-03-23 19:35:44


hallo moi online, van mijn netvliesoperatie in november 2007 in het radboud in nijmegen heb ik een weblog geschreven. geen idee of er iets uit te halen valt. kijk maar eens op www.hicmorrien.web-log.nl; hopelijk geeft het een beetje moed voor de toekomst. hic

label.Geplaatst op 2008-05-01 10:36:12


Hallo, Ik ben in november 2007 geopereerd aan netvliesloslating. Het glasvocht was al een tijdje aan het trekken (zag allerlei zwarte vliegjes) en kreeg een grote zachte bal tegen mijn hoofd. Die combinatie zorgde voor bijna volledige loslating. Operatie onder plaatselijke verdoving. Mijn linkeroog is al sinds 1970 slecht. In 1994 ook daar een netvliesloslating gehad. Was daar te laat mee. Zicht links is slecht 25%. De loslating van november was dus in mijn "goede"oog. Sinds begin mei is de olie eruit. Het zicht is nog niet echt goed. 50%. Er fladderen nog restjes olie. Volgens arts lost dat nog op. Kan nog maanden duren. Ws. herstelt het zicht nog wel iets. Binnenshuis kijken gaat goed. Maar buiten op straat is wat lastiger. durf wel te fietsen. autorijden man en doe ik niet. Wat een gedoe allemaal he? Het ongemak, de onzekerheid en eigenlijk niemand die echt weet wat je doormaakt. Ja de lotgenoten, maar ook daar is het bij iedereen net even anders lijkt het wel.

label.Geplaatst op 2008-06-20 12:03:42


Dag Moi en andere lotgenoten! In totaal ben ik (vrouw, 41 jaar) vorig jaar drie keer aan loslatend netvlies geopereerd (linkeroog), maar het heeft niet mogen baten. Mijn oog maakt heel heftig littekenweefsel aan waardoor het netvlies steeds weer losgedrukt wordt en verder opereren geen zin heeft. Een kwart van de rand van het netvlies zit nog vast, het middenpunt zit ook nog vast. Het zicht is verwrongen en scheef. Olie houdt de boel enigszins op de plaats. Het zicht is verstoord, scheef en verwrongen. Lichtflitsen zijn minder geworden, wel is mijn slechte oog soms dominant in mijn zicht en word ik erg vermoeid van het voortdurend bijstellen. Ik draag af en toe een ooglapje om rust te krijgen en me te kunnen concentreren op een punt. Mijn 'goede'rechteroog wordt in de gaten gehouden. Laseren heeft geen zin, bovendien wil ik niet het risico lopen dat ik in mijn goede oog geen contactlens meer zou kunnen dragen (-10 bijziend). Soms zou ik willen dat ik helemaal geen zicht meer in mijn linkeroog zou hebben, dat zou mijn leven een stuk eenvoudiger en minder vermoeiend maken. Ik loop (soms letterlijk) tegen dingen en mensen aan. De emotionele en sociale impact van de netvliesloslating is groot. Jammer genoeg heb ik over dat aspect nog geen informatie gevonden.

label.Geplaatst op 2008-08-07 17:25:25


Mijn verhaal: Ik ben een meisje van 20 jaar en ik ben enkele maanden geleden 13/05/2008 geopereerd geweest ten gevolge van een netvliesloslating aan mijn linkeroog. Dit gebeurde via de vernieuwde methode met het vastbranden van het netvlies. Dit was voor mij een pijnlijke periode, zowel fysiek als psychisch. Voor mij had dit een enorme invloed op mijn zelfbeleving, dus wil ik toch benadrukken dat dit zeer lastig kan zijn ook op emotioneel gebied. Vandaag de dag kan ik niet klagen over de kwaliteit van mijn ogen. Mijn netvlies was ook losgekomen aan de macula of gele vlek, wat dus betekent dat mijn zicht nooit meer zoals van tevoren zal zijn. Ik heb een gezichtsverlies langs de linkerkant van mijn linkeroog wat wel als storend wordt ervaren soms. De laatste tijd heb ik toch weer last van lichtflitsen en vlekjes voor mijn ogen, hoewel het typische beeld van voor mijn operatie wel achterwege blijft. Dit doet me toch hopen op een goed herstel. Ondertussen is mijn rechteroog ook gelaserd, met goede hoop op het intact blijven van mijn netvlies daar. Vele groeten

label.Geplaatst op 2009-01-02 22:23:39


Beste Lotjoo, Zou je mij willen vertellen in welk ziekenhuis je bent geopereerd ? Ik heb nl. ook een netvliesloslating...ben al 3 x geopereerd en de Macula ligt nu ook los.

label.Geplaatst op 2009-06-11 11:11:23


ook ik ben geopereerd na staar en 3 weken later aan netvliesloslating , ik was er op tijd bij werd mij verteld.. dus had goede hoop nu 4 weken na de operatie zie ik maar voor 50% wat de rest is vlekkerig en wazig oog arst in rotterdam zei of het is blijvend of het trekt weg.... ja lekker ... voorlopig kan ik niet eens normaal autorijden.. laat staan werken hoe lang gaat dit duren.. en ik ging gewoon voor een simpele staar operatie.. iemand ervaring met wazig zien na de netvliesoperatie.. henk

label.Geplaatst op 2009-11-09 18:40:51


Hallo, Het is inmiddels 2 jaar geleden. Ik heb hetzelfde als u. Ik heb heel veel last van het licht aan mijn slechte oog. Ik zou het inderdaad prettig vinden als ik niets meer kan zien aan die ook. Ik gebruik altijd een oogpleister, maar dat is niet zo prettig. Ik hoop uw ervaring te horen over de huidige situatie. Met vriendelijke groet, Fatoucha

label.Geplaatst op 2010-07-12 12:21:58

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren