© 2024 solvo B.V.

Gebroken rug

Hallo allemaal, Ik heb eind januari dit jaar tijdens een ski vakantie mijn rug (th 11 en 12) gebroken. Alsmede mijn sleutelbeen en bovenarm. Ik heb in eerste instantie gedacht dat ik een spiertje gescheurd had, en gewoon verder geskied... Nu ski ik al sinds ik kan lopen, maar ben ik aangeskied door iemand die voor het eerst op de piste ging :s. Maar nu ben ik sinds 2 weken uit mijn korset, het enige wat ik over heb gehouden is een ingezakte ruggenwervel (th 12). Nu lees ik hier en daar wat dingen, en schrik ik toch wel erg van mensen die nog jaren last hebben hiervan. Nu is mijn vraag; ik ben 22 jaar, en ben bang dat dit ook mij overkomt, hoe groot is deze kans... En wat kan er allemaal aan gedaan worden?? Alvast bedankt, Jasper


Hoi, Ik heb ook mijn rug gebroken. Dit was op mijn 24ste verjaardag door de val van een paard. Ik heb mijn eerste lendewervel gebroken (L1). Deze wervel was in elkaar gezakt en ook de ligamenten en pezen die erover heen liepen waren stuk waardoor het een instabiele breuk was. Ze hebben mij daarom geopereerd en bot uit mijn heup weggehaald en over de verbrijzelde wervel heengelegd. Vervolgens hebben ze de boel met schroeven en platen vast gezet. Toen heb ik 2 maanden in een korset gelopen. Na anderhalf jaar heb ik de schroeven en platen er weer uit laten halen omdat ik er erg last van had. Toen alles eruit was ging het ook opeens een stuk beter met mijn rug. Ik ben nu dus 5 jaar verder en het gaat eigenlijk hartstikke goed. Soms denk ik alleen wel dat je beter de boel goed stuk kan hebben.... Ik heb lichamelijk geen zwaar werk en kan dus ook prima fulltime werken. Verder kan ik ook alles (waaronder weer paardrijden ;-) behalve tillen van zwaar spul. Ook heb ik last van mijn rug als ik bijv de hele dag in huis heb lopen schoonmaken ofzo (met veel bukken)... Ik moet dus wel altijd zorgen dat ik goed buk (door de knieen, etc). Ik heb toen veel gehad aan fysiotherapie, mn door het verbeteren van mijn rug- en buik spieren. Verder liep ik heel veel en dat ging ook altijd goed. Zwemmen is natuurlijk ook altijd goed en weinig belastend. Ik denk dat het in ieder geval goed is om in beweging te blijven... Ik hoop dat je er wat aan hebt! Groeten Annemieke

label.Geplaatst op 2009-07-22 11:47:03

Naar forum Orthopedie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren