© 2024 solvo B.V.

Geen botgroei na sleutelbeenbreuk en operatie

Hallo, Ik heb 8 wkn geleden mijn sleutelbeen gebroken, ben geopereerd, er is een plaatje op de breuk gezet. Nu krijg ik te horen dat het bot na 8 wkn nog niet aan elkaar is gegroeid. De chirurg wil weer 4 wkn wachten en weer een foto maken. Ik zie op de foto dat de boteinden minstens 1,5 cm uiteen staan en daarboven op ligt het plaatje. Heeft iemand hier ervaring mee? Groeit het bot zo wel aaneen of houdt het plaatje de groei tegen? Waarom zijn de bothelften niet tegen elkaar gezet en dan een plaatje er boven op? Ik denk aan een second opinon. Is dat de juiste weg?


Het plaatje houd zeker de botgroei niet tegen. Ik ben zelf 6 jaar geleden ook geopereerd aan een gebroken sleutelbeen met een plaatje. Dat de boteinden een stukje uit elkaar liggen was bij mij ook het geval. Het groeide eerst niet aan elkaar en 8 weken na de operatie kwam er een infectie van het bot aan het licht, de wond scheurde open en er kwam pus uit. Na nog een aantal operaties met bottransplantatie is hij uiteindelijk wel genezen. Dit duurde echter wel 2 jaar na de laatste operatie. Voor zover ik het heb begrepen ligt het aan de ernst van de fractuur en de beschadiging hoe lang het duurd. Normaal staat er al een half jaar voor voordat een botbreuk volledig is genezen. Voordat het zover is voelt het echter al steviger aan en weet je dat het goed zit. Als ik jouw verhaal zo hoor moet je na 8 weken wel kunnen voelen dat het bot steviger is en dat je de arm/ schouder al licht kunt belasten. Zelf ben ik blij dat ik er aan geopereerd ben, het sleutelbeen van mij lag in drie stukken en ik ken verhalen van mensen die er niet aan geopereerd zijn. Die hebbben allemaal een vreemde stand van de schouder met een verkorting en rare uitstulpels op het sleutelbeen. Mijn schouder staat kaarsrecht en alles werkt prima. Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt, Succes ermee, Richard

label.Geplaatst op 2007-08-24 01:28:35

Naar forum Orthopedie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren