© 2024 solvo B.V.

Osteoporose in combinatie met ms

Goedemorgen, Ik ben nieuw op deze site en heb wat vragen. Mijn moeder (77) is afgelopen vrijdag opgenomen met 2 gebroken bovenbenen. Zoals het er nu naar uitziet heeft ze vanaf april al met 1 gebroken bovenbeen op bed gelegen en is het andere been vrijdag gebroken terwijl de verzorgsters haar probeerde om te keren of van bed te ligten. Ze is voor het eerste gebroken been wel naar het ziekenhuis geweest maar daar hebben ze alleen naar haar heup gekeken en niet naar andere botten. Al die tijd heeft ze niet erg geklaagd. Waarschijnlijk heeft ze zich groot gehouden of voelt ze niets meer in haar benen vanwege de ms die ze als sinds haar jeugd heeft. Ik heb de test op de osteoperose site gedaan en kwam daar op een waarde van 42 terwijl de grens ligt op een score van 8. Boven de 8 punten is het risico op osteoporose veel hoger. Naast de ms heeft mijn moeder soms last van wondroos en lijdt aan borderline syndroom. Mijn vragen: - kunnen botten inderdaad breken bij de belasting die optreed bij handelingen tijdens de verzorging? - zijn er mensen die me wat kunnen vertellen over de combinatie van osteoperose met ms? - wat zijn de behandelingsmethoden in het geval van mijn moeder? - wat zijn haar vooruitzichten? - zou het ook wat anders kunnen zijn dan osteopose? Mijn moeder is, ondanks haar ziekte en mentale problemen, een sterke vrouw. Ze heeft een zwaar leven achter de rug. In het ziekenhuis zijn ze erg aardig en behulpzaam maar ik wil proberen om zelf ook informatie in te winnen en deze op een manier over te brengen die ze begrijpt en waar ze verder mee kan. Ik hoop dat iemand mij iets wijzer kan maken..... Alvast bedankt voor de informatie! Groeten, Bart Hendriks


Bart ik wens je heel veel sterkte met je moeder. ik heb het wel meer gehoord dat bij een ouder iemand bij het omdraaien gewoon brak.Hier is volgens mij niets meer aan te doen, gewoon te ver. Jij moet er op staan dat je ook na gekeken word voor ostoperose, omdat het in de familie zit.(zit bij mij ook in de familie)dan kan je medicijnen krijgen tegen botafbraak.volgens mij is de botafbraak sneller gegaan met ms, geen beweging,en misschien medicijnen verder weet ik niets voor jou groetjes en sterkte janna

label.Geplaatst op 2009-02-21 12:16:30

Naar forum Orthopedie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren