© 2024 solvo B.V.

Retropatellaire chondropatie

Wie kan mij meer vertellen over deze aandoening? Bij mij is een tijdje geleden retropatellaire chondropatie vastgesteld en ik zou graag in contact komen met mensen die deze aandoening ook hebben.


Hoi Luna, Hier iemand met dezelfde klacht als jou! Ik heb nu al 6 jaar RC en heb er veel klachten van.. Heb ongeveer 5 keer fysiotherapie gehad.. maar dit verlichte de klachten altijd maar tijdelijk.. Ben doorgestuurds naar een orthopeed.. maar volgens hem is er niets aan te doen.. Moet er maar mee leren leven.. het gaat wel over (dat is iets wat zeker is) maar de vraag is alleen wanneer!! Hij gaf mij als tip dat ik de knie zeker niet moet overbelasten.. dus de meeste sporten mag ik niet doen, zoals voetbal, schaatsen, skeeleren enz. Ik moet de komende tijd gaan fietsen en de afstand die ik fiets steeds proberen te vergroten. Niet op je hurken gaan zitten.. ook niet op je knieen! Groetjes anouk..

label.Geplaatst op 2004-06-07 21:02:37


Hoi Anouk. Op mijn knieen of hurken zitten kan ik niet, dus dat doe ik ook niet. Ik fietste altijd graag maar langer dan een kwartier hou ik dit niet vol de laatste tijd. Bij mij is het gekomen nadat ik in 1997 mijn knieschijf brak en daarna klachten bleef houden, de laatste 3 jaar werd het steeds erger en uiteindelijk (na 6 jaar niet serieus genomen te zijn) is er in maart dit jaar rpcp vastgesteld. Volgens mijn arts blijft dit voor de rest van mijn leven en is er alleen iets te doen aan pijnvermindering. Ik krijg nu fysio maar dit helpt niets (doet alleen pijn tijdens behandeling). Heb je misschien ook msn? Zou er graag eens met je over willen praten. Mijn adres is tinkertje@hotmail.com (ook voor andere mensen met rpcp). Groetjes Inge.

label.Geplaatst op 2004-06-12 00:55:56


Hey k ben laatst aan mijn knie geopereerd en ze zeiden dat het mijn muniskus was mar toen ze op het opereren waren kwamen ze erachter dat mijn kraakbeen geirriteerd is. En da k veel sporten nie meer of rustiger moet gaan doen. k hoop voor je da het goed zal kome want als het hetzelfde is als wa k heb dan ga mar naar de huisarts of naar een fysiotherapeut, en doe voorzichtig met fietsen doe dat in de laagste versnelling, balst je knie niet tot bijna nie want je maakt het echt alleen mar erger geloof mij is was heel eigewijs en zit nu met een klein brace je onder mijn knieschijf voor de pijn en voor meer stevigheid groetjes en strekte anouk

label.Geplaatst op 2004-06-16 11:52:50


Welkom in de club!! Heb het al van mijn 14e en er is nooit echt naar mijn knie omgekeken. Knieschijf schoot steeds uit de kom maar ik zou er wel uitgroeien. Mooi niet. Dit was trouwens de oorzaak van de RPCP. Heb chondroplasty gehad via kijkoperatie (kraakbeen was heel erg ontstoken en beschadigd) en knieschijf is toen ook meer naar binnen gezet. Nog eens anderhalf jaar later is de knieschijf+pees met een stuk bot verlegd en meer naar binnen met schroeven vastgezet Kraakbeen was in dat anderhalf jaar nog slechter geworden!! Nu 2 jaar na de laatste operatie gaat het goed. Ik sport terug maar mijn knieën blijven zorgkindjes. Eens om de zoveel tijd inspuitingen en als toestand te erg wordt brace dragen maar dat doe ik alleen bij sporten en als het echt nodig is. Voor de rest pijn verbijten en zo normaal mogelijk leven. Ben nu 27 en voel me eindelijk geen 85 meer! Alhoewel mijn knieën kraken tegen de sterren op!!! Ik kan er mensen echt bleek van doen worden!! Eén raad : zoekn een arts die je au sérieux neemt en je wil helpen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hed ik die van in het begin gehad had ik nu niet met deze problemen gezeten. Het is niet te genezen maar wel te behandelen. Succes meiden! Helena (27)

label.Geplaatst op 2004-09-02 12:31:55

Naar forum Orthopedie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren