© 2024 solvo B.V.

Hospitalisatie in de psychiatrie? Inclusief aanvulling!

Hallo, Ik wil binnenkort een presentatie geven over hospitalisatie in de psychiatrie. (in het kader van mijn opleiding). Ik ben hierin erg benieuwd naar jullie visie, mening of ervaringen. Ik ben nieuwsgierig naar jullie mening: * Want vinden jullie dat hospitalisatie in de psychiatrie nog voorkomt in het hier en nu? (of is het meer iets van het verleden). Waarom vind je van wel / niet? * Wat zijn jou inziens oorzaken, kenmerken of hoe is dat dan te voorkomen? Het kan zowel omschreven worden aan de kant van de hulpverlener als aan de kant van de patiënt. * Heb je hier concrete ervaringen mee omdat je (ex) - patiënt bent of werkzaam in de psychiatrie? * zijn bepaalde ziektebeelden aldus jullie meer gevoelig voor hospitalisatie dan andere ziektebeelden en waarom vind je dat? * Uiteraard heb ik al heel wat informatie na het door spitten en om schoffelen van internet, ondanks ben ik benieuwd naar jullie persoonlijke verhalen of ervaringen! Ik hoor die graag! Tevens zijn uiteraard suggesties welkom. Bvd Mvg Aanvulling: Ik bedoel dus met bovenstaande verhaal dat je afhankelijk kan zijn maar ook gemaakt kan worden! ik zelf werk in de ouderenpsychiatrie en misschien dat mijn verhaal daar juist meer of minder betrekking op heeft? Het gaat me dus om de dorre routines, de regels die opgelegd zijn van bovenaf en die de patiënt moet volgen. Het vervreemden van het normale leven en het conformeren aan een instelling - leven tafels die gedekt worden, koffie die gebracht wordt m.a.w. taken die uit handen van de patiënt weggenomen worden. Waardoor de patiënt steeds meer kenmerken kan vertonen zoals afhankelijkheid, onderdanigheid/onderworpenheid, berusten in de zaken zoals die zijn. Initiatief en interesse die geremd worden. De voorbeelden kunnen zowel bij de patiënt als bij personeel liggen, ook personeel kan vastgeroeste routines en blinde vlekken ontwikkelen. het is goed bedoeld met copy en past teksten te antwoorden of me in websites URL\'s te voorzien, maar ik ben veel meer op zoek naar vooral persoonlijke meningen, visies en ervaringen! Ik hoor die graag! Bvd Mvg R. P.s. Ik heb al allerlei bronnen gevonden over de historie en mogelijke kenmerken, dus ben voor benieuwd naar jullie menig, visie of ervaring!


Voor diegenen die voor die informatie alsnog geïnteresseerd zouden zijn: er bestaat naar horen zeggen een kopie van. En wel ergens aan het begin van webpagina: http://home.planet.nl/~leeu5361/id6.htm

label.Geplaatst op 2011-09-18 18:11:47


Ooooohhhhh!!!. Nou ja. Wel, als dit nu juist de specifieke hospitalisatie is in het grote geheel daarvan dat U zo bezig houdt, dan hoop ik voor U werkelijk dat er patiënten, verzorgers of familieleden zijn die dit herkennen en U hieromtrent mee willen helpen. Alleen, wel erg jammer voor de reactanten om de hiervoorgaande meer dan uitgebreide kennisoverdracht m.b.t. \'Hospitalisatie\', te verwijderen. Hoewel het naar U zeggen uw vraagstelling niet benaderde, had het mijnsinziens toch wel een bijzondere waardevolle helpende hand die door U (derden?) daarmee voor de specifiek geëinteresseerden daarvoor werd ingetrokken, teruggetrokken. Jammer. Erg jammer. Overigens, veel succes verder met de door U getoonde bewogenheid in deze toch al zo problematische gezondheidssector.

label.Geplaatst op 2011-09-18 17:44:14


Uiteraard wil ik niemand voor het hoofd storen en ben ik ook blij met de vorige antwoorden. Ik heb ook die gelezen! Mijn dank daarvoor! Het is meer dat ik op zoek ben naar meningen, visies, suggesties en ervaringen hierin zoals ik die vraag in dit nieuwe bericht! Mvg R.

label.Geplaatst op 2011-09-18 22:49:08

Naar forum Psychiatrie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren