© 2024 solvo B.V.

Mag een psychiater weigeren met de behandeling?

Hallo, Ik heb een probleem met mijn psychiater,ik ben al 6jaar onder behandeling en ik slikte 20mg paroxetine.maar nu heb ik sinds 6maanden een nieuwe psychiater. Die heeft gezegt als ik niet aan de orap medicatie dat hij mij niet meer kan helpen. ik ben naar mijn huisarts gegaan waar ik al die jaren al de paroxetine kreeg en die heeft het verhoogt naar 30mg.Het was voor de onrust die ik had. Nu heb ik geen onrust meer,ik moet binnenkort naar de psychiater en die zal het er niet mee eens zijn. Nu is mijn vraag kan hij mij weigeren om mij verder te behandelen? Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden.Ik kan toch niet zomaar aan mijn lot overgelaten worden? Groetjes anoniempje


Om eerlijk te zijn lijkt het me dat psychiaters je (zomaar) niet mogen weigeren om je verder te helpen, men laat je i.i.g. niet doodgaan. Maar wat echter wel belangrijk kan zijn dat je opkomt voor een eigen mening en mocht je bijvoorbeeld positieve dingen lezen over medicatie die je verder kan helpen, dan kan je je misschien als proefkonijn opstellen of toch althans sterk aankaarten bij je psychiater.

label.Geplaatst op 2011-01-13 18:35:20


Hallo, In feite beschrijf je twee zaken. Een andere psychiater met andere medicatie. Een huisarts die de dosering van de huidige medicatie verhoogd. Vermoedelijk zonder overleg, omdat je zegt bang te zijn voor de reactie van de psychiater. Ik persoonlijk vind het niet handig van je huisarts de psychiater als behandelaar te negeren. Dat zou hijzelf als arts ook niet waarderen, lijkt mij. Het is verder niet ondenkbaar dat een psychiater andere medicatie wil toepassen. Je bent al 6 jaar onder behandeling, schrijf je en medicijnen worden steeds verder verbeterd. Dus waarom niet iets anders proberen. Geef de kennis van de psychiater de voorkeur van de twijfel, mits je aanwijsbare redenen hebt om het niet te vertrouwen.

label.Geplaatst op 2011-01-19 19:19:09


Iemand met mediese rang mag geen behandeling weigeren, dat geld al voor de EHBOer. Het gaat hier om een nieuwe psychiater met andere inzichten dan de vorige psychiater. Dat heeft loekie47 niet goed gelezen. In geval van vermeende psychose en/of schyzofrenie hoeft een psychiater met mijns inziens gevaarlijk verouderde opvattingen, niets te doen tegen angsten, depressie, PTSS en zo nog wat. Denk aan alle jeugdige slachtoffers van verkrachting en/of mishandeling hoe gevaarlijk die opvatting is! (HELP!)

label.Geplaatst op 2011-07-18 04:01:28


https://www.kleurjeleven.nl/ of https://www.kleurjeleven.be/, Inetcursus tegen depressie van de GGZ Eindhoven. Hier kun je terecht met verwijzing van je huisarts of psychiater, dat maakt niet uit. 6 jaar behandeling met Paroxetine is erg veel moet ik zeggen. De ziektebeelden waarbij men dit middel wil voorschrijven zijn doorgaans met redelijk eenvoudige therapie te genezen. Het feit dat je dit middel al zo lang moet en wil nemen duidt er op dat er met de behandeling van je vorige psych ook iets niet goed zat.

label.Geplaatst op 2011-07-18 04:01:53


De Paroxetine is tegen angsten en depressies, niet tegen maniese depressie. Dit is een redelijk nieuw middel. Orap daarentegen is een heel erg ouderwets middel, vreemd genoeg evenmin tegen maniese depressie maar tegen waanbeelden m.n paranoia-schyzofrenie. Het gevaarlijke van dit pad is evt. het verwijt dat je paranoia jegens de GGZ gaat ontwikkelen in ogen van de nieuwe psych. Zo'n ouderwetse psych kan in zijn eigen ogen geen fouten maken dus moet het wel aan de patient en/of diens huisarts liggen. Dat overkomt mij en mijn huisarts, terwijl de Bosche GGZ degene is die juridies knetterparanoia alle loketten steeds harder dichtgooit. Blijf bij je huisarts en zoek samen naar een psych met moderne opvattingen en moderne medicatie.

label.Geplaatst op 2011-07-18 04:02:20

Naar forum Psychiatrie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren