© 2024 solvo B.V.

Mag een psychiater weigeren met de behandeling?

Hallo, Ik heb een probleem met mijn psychiater,ik ben al 6jaar onder behandeling en ik slikte 20mg paroxetine.maar nu heb ik sinds 6maanden een nieuwe psychiater. Die heeft gezegt als ik niet aan de orap medicatie dat hij mij niet meer kan helpen. ik ben naar mijn huisarts gegaan waar ik al die jaren al de paroxetine kreeg en die heeft het verhoogt naar 30mg.Het was voor de onrust die ik had. Nu heb ik geen onrust meer,ik moet binnenkort naar de psychiater en die zal het er niet mee eens zijn. Nu is mijn vraag kan hij mij weigeren om mij verder te behandelen? Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden.Ik kan toch niet zomaar aan mijn lot overgelaten worden? Groetjes anoniempje


Om eerlijk te zijn lijkt het me dat psychiaters je (zomaar) niet mogen weigeren om je verder te helpen, men laat je i.i.g. niet doodgaan. Maar wat echter wel belangrijk kan zijn dat je opkomt voor een eigen mening en mocht je bijvoorbeeld positieve dingen lezen over medicatie die je verder kan helpen, dan kan je je misschien als proefkonijn opstellen of toch althans sterk aankaarten bij je psychiater.

label.Geplaatst op 2011-01-13 18:35:20


Hallo, In feite beschrijf je twee zaken. Een andere psychiater met andere medicatie. Een huisarts die de dosering van de huidige medicatie verhoogd. Vermoedelijk zonder overleg, omdat je zegt bang te zijn voor de reactie van de psychiater. Ik persoonlijk vind het niet handig van je huisarts de psychiater als behandelaar te negeren. Dat zou hijzelf als arts ook niet waarderen, lijkt mij. Het is verder niet ondenkbaar dat een psychiater andere medicatie wil toepassen. Je bent al 6 jaar onder behandeling, schrijf je en medicijnen worden steeds verder verbeterd. Dus waarom niet iets anders proberen. Geef de kennis van de psychiater de voorkeur van de twijfel, mits je aanwijsbare redenen hebt om het niet te vertrouwen.

label.Geplaatst op 2011-01-19 19:19:09