© 2024 solvo B.V.

Oorzaak testen

Ik zou graag willen weten hoe men te werk gaat met het behandelen van depressies. Ik ben namelijk ondertussen al jaren om te haveklap lusteloos, chaggo, moe. Dit gecombineerd met een concentratieprobleem (ook traag denken) en slecht alleen kunnen blijven (Ik word nerveus waardoor ik niet kan studeren). Die periodes duren een aantal weken en worden dan wel iets minder (ben overigens dan ook niet mister vrolijkst van allemaal hoor). Nu vraag ik me af of dit iets met depressie te maken heeft. Aangezien mijn zus daar ook last van heeft zou het misschien ook biologisch kunnen zijn. Alleen heb ik niet zo een behoefte aan AD\'s slikken als het niet bewezen biologisch is. Iemand enig idee wat een gangbaar traject naar een diagnose en behandeling allemaal omvat?


Hej drecaise, Voor het vaststellen van een depressie zijn heeft een deskundige een \"lijstje\" met symptomen waarvan je er een aantal moet vertonen. Daarvan zijn er een paar essentieel voor een depressie en andere extra bevestigend. Het komt heel veel voor dat iemand wel enkele symptomen vertoond, maar niet genoeg. Dan is het geen depressiviteit, maar iets anders. Als je bang bent dat je een erfelijke vorm van depressiviteit hebt, kun je het beste een afspraak met je huisarts maken en je angst goed uitleggen. Wat je zelf kunt doen is een dagboekje bijhouden waarin je heel algemeen het gevoel van een dag beschrijft en wat eventueel je humeur deed omslaan. Zo krijg je een goed beeld van de factoren die jouw stemming beinvloeden en kun je er zelf beter mee omgaan. Antidepressiva worden snel voorgeschreven door artsen die er een uitgesproken biologische mening op nahouden, een arts die wat meer psycho-analitisch ingesteld is zal meer naar psychische factoren kijken. Geef aan dat je geen AD wenst te gebruiken als je het gevoel hebt dat ze te gemakkelijk voorgeschreven worden. Ik hoop je hiermee een beetje meer richting te hebben gegeven. Succes!

label.Geplaatst op 2003-11-25 12:29:19

Naar forum Psychiatrie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren