© 2024 solvo B.V.

Naar reumatoloog of niet?

Hallo, ik heb een vraagje. Tot nu toe lijk ik erg veel symptomen te hebben van fibromyalgie. De spierpijn ervaar ik echter (zeker met pijnstillers) niet (meer) als extreem. Het hindert in het werk enz. Uiteraard zijn dit niet de enigste klachten, vandaar mijn vraag: Wat moet ik doen (en hoe) om er achter te komen of het inderdaad pijn is die tussen de oren is of mogelijk fibromyalgie? Heb begrepen dat ik dan naar de reumatoloog moet, maar hoe vraag je dat in hemelsnaam aan de huisarts? Ik bedoel, \'het zijn je spieren maar\'...\'ik kan niets vinden...\'(citaat huisarts) Alvast bedankt, Jopie


hoi ik heb ook fibromyalgie en ik kan je maar 1 ding aanraden. als je klachten vlgs jou lijken op fibromyalgie zeg dit dat gewoon tegen je huisarts en vraag of hij/zij je wil verwijzen om de diagnose door een reumatoloog te laten bevestigen. op die manier kom je erachter of het echt zo is en kun je daardoor er ook mee verder. Je kunt periodes hebben dat het inderdaad alleen maar wat hinderlijk is, maar dit kan ook zo omslaan in bijna niets meer kunnen. Veel sterkte

label.Geplaatst op 2003-10-30 15:05:15


Ze willen pas verder kijken als ik 12 weken last heb. Zit nu op de 8 weken en nog steeds pijnstillers nodig om te kunnen werken (moet wel, ben aan het afstuderen!). inval-huisarts: misschien niet verstandig om onderzoeken te laten doen, je komt er misschien slechter uit dan je erin ging... Verder twijfel ik nu helemaal over de pijnpunten, ze lijken op andere plekken voor te komen en dan weer wel en dan weer niet... Tja, vaag allemaal. Bedankt voor jullie tips! Ik ben de sites al langs geweest, maar raak er een beetje van in de war. Is het het nu wel of niet? Groetjes, Joke

label.Geplaatst op 2003-11-18 13:57:31


Hallo Jopie, Het beste is gewoon een gesprek aan te gaan met de huisarts. Zorg ervoor dat hij/zij je door zal verwijzen naar een reumatloog. Een goede reumatoloog zal kijken naar de tenderpoints (drukpunten). Zoals je zelf wel zal weten heeft iedere ziekte een oorzaak. Belangrijk is dus om daar eens naar op zoek te gaan. Dat 'tussen de oren' gedoe, moet je niet geloven. Mensen met fibromyalgie zijn wel degelijk ziek en dat weet je zelf maar al te goed. Het is ook belangrijk dat je positief in het leven blijft staan. Op deze manier krijg je ook erkenning/herkenning en zullen bij heel veel artsen, therapeuten enzovoort de ogen open gaan. Maar eerst naar een reumatoloog toe. Sterkte Huub Fest. Je kan ook eens kijken op mijn fibromyalgiewebsite http://clix.to/huipie Hierop staan heel veel betrouwbare informatie.

label.Geplaatst op 2003-12-01 15:50:55


misschien hebben jullie er iets aan... kijk eens op http://www.allesoverfibromyalgie.com/ ook via net.clubs.nl kun je hulp/steun/informatie verwachten! Sheraja

label.Geplaatst op 2003-11-18 11:20:32


Hallo Jopie, Als ik jou was zal ik gewoon naar de huisarts gaan. En dan vragen of je door verwezen mag worden. Het beste is wel denk ik dat je naar je eigen huisarts gaat. Ik denk niet dat wij ervoor zijn om de diagnose te stellen. Ik heb zelf ook fibromyalgie. sterkte verder......

label.Geplaatst op 2003-11-25 21:35:15


Dank je wel, huipie. Morgen ga ik naar de huisarts en ik ga in ieder geval proberen eerst een verwijsbrief naar de neuroloog te krijgen. Er zijn nog nooit foto's of scans genomen en misschien wordt dat wel wat. Tenzij mijn huisarts er anders over denkt ga ik ook proberen een verwijsbrief naar de reumatoloog te krijgen of een naar een van beiden. Weet niet precies of ik eerst naar de fibromyalgie wil laten kijken of eerst de standaard onderzoeken moet laten uitvoeren... Overleg met huisarts is in dit geval toch wel noodzakelijk. Zal wel schrijven wanneer en of ik verwijsbrieven krijg en er onderzoek gedaan kan worden... Groetjes, Jopie

label.Geplaatst op 2003-12-01 17:18:56


Heel goed Jopie dat je een verwijkaast gaat aanvragen. De reumatoloog zal zeker kijken naar de tenderpoints. Je kan er ook naar vragen of hij deze wilt testen. Op mijn website http://clix.to/huipie en in mijn eerste boekje fibromyalgie omgaan met weke-delenreuma staan de figuren met de aangewezen tenderpoints. Heel veel sterkte van Huub Fest

label.Geplaatst op 2003-12-09 13:54:46


Ben naar de huisarts geweest. Gezien de tintelingen die ik heb heeft ze me eerst doorverwezen naar de neuroloog. Ze kon geen hernia constateren, maar dat konden ze bij mijn pa ook niet en die is er al 5 keer aan geopereerd. Zoals ik al zei zijn er nooit foto's of scans gemaakt. Eerst die maar even afwachten... er wordt nu in ieder geval iets gedaan... Helaas is het niet de reumatoloog geworden. De huisarts is nogal huiverig voor de fibromyalgie, zij geloofd er wel in, maar ze weet dat een heleboel (huis)artsen dit niet doen. Eerst dus maar even kijken of ze iets kunnen vinden. Het gaat nu wel iets beter, maar de pijn wil niet weg en het schiet constant in mijn rug. Ik ga overigens naar dezelfde neuroloog als mijn pa. Schijnt een goeie te zijn, daarbij kan ik dan op een gegeven moment melding maken van de situatie van mijn pa en broers (CK-waarde enorm hoog, bij mij 6 jr geleden netjes). Heel verhaal weer, maar zodra ik iets meer weet of dat ik naar een reumatoloog kan / moet,laat ik weer wat van me horen. Heel erg bedankt voor jullie berichtjes en hopelijk is er niet al te veel aan de hand. Groetjes, Jopie

label.Geplaatst op 2003-12-09 14:15:39

Naar forum Reumatologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren