© 2024 solvo B.V.

Aids

Op school moet ik een mondelinge presentatie doen en ik heb een paar vragen/stellingen. Ik zou graag willen weten wat mensen van die vragen/stellingen vinden, zowel mensen met HIV/AIDS als zonder. 1:Is het ethisch verantwoordt dat met hiv besmette mensen kinderen krijgen? 2.Als het aids-virus in een ver gevorderd stadium is, mag een arts dan de medicijnen verbieden te slikken omdat het toch geen/weinig zin meer heeft? 3.Fabrikanten moeten vervolgd worden vanwege het produceren van te dure medicijnen waardoor miljoenen mensen sterven. Alvast bedankt


1. De kans op transmissie van het hiv-virus van moeder naar kind is niet zo groot. Met medicijnen is deze kans nagenoeg nul te maken. Dit is dus geen issue. 2. Waarom zou een arts dat verbieden? Geen flauw idee. 3. Kom nou toch. Dat is echt onzinnig. Realiseer je wel, dat als medicijnen in bv Afrikaanse landen goedkoop dan wel gratis zouden zijn, dat het nog een geweldig groot probleem is om die mensen de medicijnen op de juiste tijden in te laten nemen. Voor een ziekte als tuberculose (tbc) (waar overigens veel meer mensen dood aan gaan dan aids terwijl tbc prima te behandelen is) worden in afrikaanse landen programma's opgezet om mensen op een juiste wijze medicijnen te laten slikken, voor slechts een beperkte tijd. Het is al een hels karwei om dat voor elkaar te krijgen, laat staan een veel intensievere hiv-behandeling. Je kan meer levens redden door gewoon tbc te behandelen, of ziekte als cholera. Hiermee wil ik niet zeggen dat hiv geen aandacht moet krijgen, maar er rust onevenredig veel (media)aandacht op, terwijl dat op basis van doodsoorzaak onterecht is.

label.Geplaatst op 2005-11-03 23:02:36


Vraag 1: AIDS is een chronische ziekte geworden in de Westerse Wereld, er is een bijna normale levensverwachting en patienten met AIDS zijn, net als andere mensen, prima in staat om kinderen op te voeden. Vraag 2: Je vraag laat zien dat je eigenlijk nog niet veel begrepen hebt van de ziekte HIV. Mensen raken besmet en na jaren komen ze op het spreekuur van een HIV-arts, vaak met doordat ze een bepaalde infectie ontwikkelen. De virale 'lading' is dan zo hoog en de CD4 cellen (die ons bescherming geven) zo laag dat allerlei infecties zich kunnen ontwikkelen. Dit is het moment om te starten met HAART (highly active Anti Retrovirale Therapie), een combinatie van geneesmiddelen. Door allerlei omstandigheden (vaak therapietrouw - je moet iedere dag op de zelfde tijd je medicijnen innemen -) kan de effectiviteit van de combinatie afnemen, er ontstaat resistentie tegen het medicijn. De dokter zal een nieuwe combinatie moeten bedenken op basis van de resistentie die de patient heeft ontwikkeld. Er zijn veel verschillende medicijnen en groepen medicijnen die de arts daarvoor kan gebruiken. Als er niets meer werkt dan krijgen de infecties vrij spel en zal de patient overlijden. Een ander punt is dat medicijnen een bescherming geven tegen de overdracht van HIV op andere mensen. Het klinkt raar maar ondanks dat mensen weten dat ze AIDS hebben hebben ze nog steeds sex zonder condoom. Dit zie je op de poliklinieken waar HIV-patienten voor controle komen met allerlei nieuwe sexueel overdraagbare aandoeningen (SOA´s). Vraag 3: Het zijn juist de fabricanten die voor zeer lage prijzen HIV-medicijnen aanbieden in de door de VN aangewezen ontwikkelingslanden. Het zijn locale overheden die niet in staat blijken te zijn goede distributie te organiseren. Als je iemand wilt aanwijzen voor vervolging is dat de RK-kerk en de paus, deze verbieden al jaren lang het gebruik van condooms wat veel mannen als excuus gebruiken om onbeschermt door te gaan met sex en zo worden vele miljoenen mensen het slachtoffer en raken besmet. Een ander voorbeeld: ook zijn de politieke leiders van Zuid-Africa aan te wijzen, jaren lang hebben ze de bevolking gezegd dat AIDS niet bestond en deden niets tegen de bestrijding daarvan (terwijl het al lang bekend was), het hoogste percentage van de wereldbevolking zit in dit deel van de wereld. Er zijn ruim 36 miljoen geinfecteerden in de wereld, hiervan zitten er 25,3 miljoen in de zuidelijke landen van Afrika. Veel succes met je mondelinge presentatie

label.Geplaatst op 2005-11-05 10:48:05


1. Zoals eerder gezegd is HIV tegenwoordig in de westerse wereld een chronisch ziekte geworden. De overdracht van HIV op de vrucht tijdens de zwangerschap is zeer klein. Wel zou er goede voorlichting moeten plaats vinden zodat de kans tijdens de bevalling HIV over te dragen op het kind wordt verkleind (BV keizersnede) en dat er geen borstvoeding wordt gegeven. Wel zou elke HIV ouder zich moeten afvragen welke (emotionele) gevolgen het voor het kind heeft dat zijn ouders HIV hebben en dat de kans bestaat dat je jonger overlijd met HIV. 2. Een arts mag ip net als bij ander ziekten in bepaalde mate weigeren medicijnen voor te schrijven, bv als het doorgebruiken van het medicijn resistentie kan veroorzaken. Als een patient medicijnen kan gebruiken om de palliatieve fase te verlichten dan zou de arts deze medicijnen niet moeten staken. 3. De fabrikanten zouden niet vervolgd moeten worden, ik denk dat zelfs met het vertrekken van gratis medicijnen er niet minder mensen zouden overlijden. Goede voorlichting en begeleiding van de mensen met HIV in niet westerse landen lijkt me veel meer vruchten af te werpen. Bovendien zou je dan ook durex aan kunnen klachen om gratis condooms te moeten verstrekken. Weigert een fabrikant om medicijnen te leveren of aan te bieden vanwege een geld kwestie dan vind ik wel dat zijk hierop vervolgd moeten kunnen worden. Maar dat vind ik ook gelden voor andere medicatie en ziektenbeelden en ook in westerse landen.

label.Geplaatst op 2005-11-06 09:44:08


natuurlijk mogen ouders met een hiv-besmetting kinderen krijgen. ik vraag me af waarom een arts zou verbieden om medicijnen te gebruiken. iedereen heeft het recht om beter te worden ook al is de kans heel klein. dat medicijnen heel duur zijn dat ben ik met je eens, maar of ze vervolgd zouden moeten worden. dat lijkt me niet. als je hiermee doelt op het aantal mensen dat in arme landen overlijden aan hiv/aids dan snap ik je vraagstelling wel, maar zoals in de vorige reactie ook al naar voren komt is de kosten van de medicijnen niet DE reden waarom veel mensen in arme landen sterven. Denk ook eens aan slecht en eenzeidig voedsel, slecht drinkwater, etc. etc.

label.Geplaatst op 2005-11-05 09:22:51

Naar forum Seksuologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren