© 2024 solvo B.V.

Faq vragen of genitale wratten

Vertaling van de site www.hpvsupport.com/viewtopic.php?t=5261 Here is a nice FAQ, these answers are from Dr. Hunter Handsfield: (Dr. Handsfield is Professor of Medicine at the University of Washington and Visiting Scientist at the Division of STD Prevention, Centers for Disease Control and Prevention (CDC), he is an internationally acclaimed expert in clinical aspects and prevention of STDs. He is board-certified in internal medicine and infectious diseases, and during his 30-year career has been president of the American STD Association; authored or co-authored more than 200 STD-related research papers, review articles, textbook chapters and a book, Color Atlas and Synopsis of Sexually Transmitted Diseases, published by McGraw-Hill; and for 25 years directed the STD Control Program for Public Health - Seattle & King County)


q.1) Als ik besmet ben, hoe lang duurt het dan voordat symptomen zich tonen? De meeste HPV infecties hebben geen symptomen, maar wanneer dat wel het geval is, verschijnen wratjes na ongeveer 3 maanden na besmetting. Soms verschijnen zij pas maanden of zelfs jaren na de besmetting. Daarom geldt ook dat de verschijning niet altijd plaatsvindt na recentelijk besmetting. Q2) Zal ik behandelen of wachten tot mijn wratjes vanzelf verdwijnen? behandeling werkt minder goed als je vertraagt. Kleine, nieuwe wratten reageren sneller dan 'volwassen', grotere varianten. Verder onbehandelde wratten zullen blijven groeien, zelfs tot enorme grootte. In zeldzame gevallen tot 3,5 cm in diameter, al is dit niet veelvuldig het geval, het is niet prettig wanneer dit gebeurt. Het is dus geen wijze beslissing om niet te behandelen en wachten tot de wratten verdwijnen. Als je het probeert/verwacht, pas behandeling zo snel mogelijk toe als de wratten groter worden . Q3) wat kan ik verwachten mbt het verdwijnen van mijn wratten? Naar mijn beste verwachting is het gemiddelde 4 tot 6 maanden, met enkele verbetering in een paar weken. Voor andere kan dit een jaar of meer inhouden. Q4) Is HPV een levenslang virus of zal het uiteindelijk verdwijnen? Het kan gezegd worden dat uit de meest gevoledige tests is gebleken- testen welke het HPV-DNA in genitale weefsels detecteren- dat sommigen negatief testen binnen 6 tot 12 maanden over 90% van de geinfecteerde personen. We weten ook dat als een test negatief wordt, de persoon immuun is voor hetzelfde virus, wat overigens ook bewijst dat het immuunsysteem het virus heeft 'verslagen'. Maar, het is wel mogelijk dat HPV-DNA (of zelfs onderdelen van het virus zelf) zal blijven bestaan in het lichaam in kleine hoeveelheden, te klein voor de beschikbare testen. Of dit gebeurt of in welke hoeveelheid kan niet met zekerheid worden aangetoond. Als de infectie blijft bestaan, is het bijna zeker dat de hoeveelheid besmettelijk ' materiaal' te klein is en zullen de wratjes niet meer ontstaan of extreem groeien. In de meeste gevallen zijn de infecties gecontroleerd door het immuunsysteem en geloven de meeste experts dat er sprake is van genezing. (..) Lijkt me dat het bewijs goed genoeg is om te kunnen spreken van genezing en om de patiënten gerust te stellen. Q5) hoe zit het met de 10% dat niet verdwijnt binnen 12 maanden? Soms brengt de volhardendheid van de wratten met zich mee dat ze blijven terugkeren. Mogelijk verschilt per persoon hoe het immuunsysteem met speciale varianten van het HPVvirus omgaat. Het goede nieuws is dat een dergelijk probleem niet voor altijd zal blijven bestaan. Het is in zeldzame gevallen waarbij een persoon wratten blijft houden voor 5 of 10 jaar. Veel geruststelling is het niet; 3 tot 5 jaar lijkt een eeuwigheid in deze omstandigheden. Sommige mensen hebben een groter probleem met terugkerendeof aanhoudende wratten dan anderen.dat wil niet zeggen dat zij abnormaal zijn, enkel verschillend. Het beste advies is blijven behandelen als zij opnieuw verschijnen. Q6) Moet ik toekomstige partners vertellen van de HPV infectie? Mijn praktische boodschap is dat na enkele maanden zonder wratten de persoon zichzelf kan beschouwen als genezen: dit is in de praktijk juist, niet altijd in biologische zin. Die mensen geven zelden het HPvvirus door aan toekomstige partners. Ik acht het niet ethisch juist of aan te raden om elke toekomstige partner te vertellen dat zij ooit besmet zijn geweest met het virus. Persoonlijk ach ik het juist om partners te informeren in 3 á 4 maanden nadat de wratten zijn verdwenen. Daarna mag je ervan uitgaan dat je immuunsysteem het virus onder controle heeft. Q7) Kunnen condooms mij beschermen tegen HPV? Condooms reduceren het risico van overdracht, maar zijn niet perfect omdat er nog steeds huid op huid contact kan plaatsvinden bij onbeschermde gebieden. Q8)Wat kan ik doen om mijn immuunsysteem te helpen bij het gevecht tegen HPV? Niets dat ik weet dat dat proces versnelt. Een gebalanceerd dieet, voldoende slaap en sport helpen altijd een goed immuunsysteem, maar geen van voorgenoemde zijn aangetoonde versnellers. Q9) Moet ik stoppen met vrijen als ik genitale wratten heb? Kunnen mijn partner en ik elkaar keer op keer besmetten? Nee.Je hoeft niet te stoppen met vrijen, behalve om irritaties te voorkomen. Hij/zij (indien wratten zijn verschenen tijdens de relatie met de vaste partner)is waarschijnlijk al besmet en dus is het te laat. Als je een nieuwe partner hebt, kan je vrijen als de wratten beginnen te verdwijnen. Je MOET het wel je partner vertellen. Als hij/zij zich bewust is van het lage risico en zich daarin kan vinden, laat dan het virus niet hieraan in de weg staan als het langer is geweest dan 6 maanden. De specizie van de wetenschap laat het niet toe om een vast tijdbestek aan te geven. Aangenomen mag worden dat het 6 maanden bedraagt. Q10)Ik heb net ontdekt dat ik HPV heb. Ik schaam me en voel me vies, terecht? Nee.Een lichaam zit vol met virussen en bacteriën en schimmels en parasieten E Q12) Ik ben een man met HPV. Mijn vriendin is bang dat ik haar via orale bevrediging kan besmetten. Is dit waar? Orale wratten zijn zeldzaam ondanks de regelmaat of blootstelling aan HPV en zonder twijfel aan de wratten zelf. Wat de verklaring ook mag zijn, de virusvarianten geven de voorkeur aan sommige lichaamsdelen boven andere. De meeste mensen hebben niets te vrezen hierbij. NB: geldt niet voor mensen met verlaagde immuunsystemen zoals AIDS of baby's Q13) mbt onbeschermde orale seks met prostituee: zeer minimale kans van besmetting Q14) Als je wratten ontdekt in en rond de anus, wat te doen? Dezelfde behandeling als bij genitale wratten, ook als deze inwendig zijn. Q15) Alternatieve geneeswijzen: geen onderzoeken gepubliceerd waaruit blijkt dat alternatieve behandeling van genitale wratten baat. Q16) Hoe kom ik erachter waar en door wie ik geïnfecteerd ben? Dat is bijna onmogelijk tenzij men 1 partner heeft gehad. Q17 (..) Q18) (...) Q19) Is het normaal dat ik HPV heb?Minstens 70% van mensen die meer dan 3 sexpartners hebben gehad is geïnfecteerd. Waarschijnlijk loopt dit op tot 80-90% als men meer partners heeft gehad. 'Normaal' betekent niet gewild, gewoon dat het veel van ons overkomt. De meeste infecties blijven symptoomloos. Slechts een klein percentage van besmette personen ontwikkeld wratten ed. Q20) De statistieken Centers For Disease Control: 1.Seksueel actieve personen in de leeftijd van 15 en 49 jaar krijgen minimaal 1x te maken met een HPV infectie. (ongeveer 80% van Amerikanen) 2.Op elk moment, ongeveer 20-40 miljoen Amerikanen zijn besmet met een SOA 3.Op 50 jarige leeftijd heeft op z'n minst 80% van de vrouwen een genitale HPV infectie. 4.Ongeveer 6.2 miljoen Amerikanen raken per jaar besmet. 5. In een typische (universitaire) cariére zal ongeveer 60% van sexueel actieve vrouwen besmet raken.erste deel vertaling: 1 t/m 10 Here is a nice FAQ, these answers are from Dr. Hunter Handsfield: (Dr. Handsfield is Professor of Medicine at the University of Washington and Visiting Scientist at the Division of STD Prevention, Centers for Disease Control and Prevention (CDC), he is an internationally acclaimed expert in clinical aspects and prevention of STDs. He is board-certified in internal medicine and infectious diseases, and during his 30-year career has been president of the American STD Association; authored or co-authored more than 200 STD-related research papers, review articles, textbook chapters and a book, Color Atlas and Synopsis of Sexually Transmitted Diseases, published by McGraw-Hill; and for 25 years directed the STD Control Program for Public Health - Seattle & King County).

label.Geplaatst op 2006-04-02 16:42:41

Naar forum Seksuologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren