© 2024 solvo B.V.

Partner en schimmelinfectie

Ik heb een vaginale schimmelinfectie en heb nu net een kuurtje gehaald. Is deze infectie seksueel overdraagbaar? Moet mijn partner ook behandeld worden?


In principe is een schimmel niet sexueel overdraagbaar. Het is puur een verstoring van het vaginale milieu, waardoor schimmels een kans krijgen om door te groeien. Komt heel veel voor, veel vrouwen hebben er last, vaak ook na een antibioticum. Over het algemeen wordt alleen diegene die er last van heeft behandeld (meestal 1 tabletje diflucan). MAAR, in sommige gevallen, wanneer er echt een hardnekkige schimmel is die niet weggaat, wordt de partner wel eens meebehandeld. Onder het mom van baat het niet, dan schaadt het niet. Dit is absoluut niet wetenschappelijk onderbouwd, het is puur een proef. Dus NEE, de partner hoeft niet meebehandeld te worden. In het geval van langdurige schimmel wordt het toch wel eens gedaan.

label.Geplaatst op 2004-08-23 22:40:28


Nou, dan is die huisarts waar wij toen geweest zijn ongetwijfelt gek. Ook ik heb een keer een schimmelinfectie gehad,en beslist niet langdurig, in de jaren \'80 en toen moest mijn man ook behandeld worden, hij moest zijn deel insmeren met een zalf, bovendien kregen we beide een kuur. Als ik als enige het zou nemen, zou hij mij weer besmetten.Dat zei die huisarts toen. Maar wie ben ik? Dan waren wij zeker een uitzondering. Gelukkig is het bij ons nooit meer teruggekomen. Wij hadden het niet van iemand anders gekregen, maar de arts zei dat het kwam doordat ik alsmaar had liggen zonnen, toen waren we net 6 weken naar Zuid Frankrijk op familiebezoek geweest.En het was toen zeeeer heet. Maarja, de meeste Nederlanders vinden Nederlandse artsen toch beter dan Franse artsen, hoewel ik van mening ben, dat het omgekeerd is.

label.Geplaatst op 2004-08-24 15:07:34


een vaginale schimmel is idd een verstoring van jou zuurgraad! het is niet noodzakelijk om je partner ook te behandelen... maar je kunt het wel voor de zekerheid altijd doen, dat kan echt geen kwaad. Hij kan zn penis dan met de zalf in smeren. Om te voorkomen dat je het weer krijgt of om de kans daarop te verminderen kun je het beste katoenen ondergoed dragen en niet te srakke broeken. succes!

label.Geplaatst op 2004-09-02 23:54:49


Ja. Je partner moet ook behandeld worden, want anders komt het bij jou weer terug.

label.Geplaatst op 2004-08-23 14:35:54


Hallo Madeliefje, overleg dit even met je arts, maar mijn partner hoefde nooit behandeld te worden. Een schimmel aandoening is niet overdraagbaar, en ik heb toch regelmatig vaginale schimmel infectie´s gehad. Het laatste jaar ,zowat maandelijks, in mond en keel maar mijn partner is nooit besmet geweest. Kuur afmaken en hopen dat het bij deze ene keer blijft. Sterkte en groetjes Kitten

label.Geplaatst op 2004-08-23 17:03:27


Hallo madeliefje, Ik heb een aantal keren per jaar last van een schimmelinfectie. Mijn vagina is dan gezwollen en jeukt hevig. En ik heb last van afscheiding. In het begin ging ik er mee naar de dokter en kreeg ik pillen en/of zalf. Soms werd de jeuk dan erger. Mijn eerste dokter zei dat het ook vanzelf over zou gaan, maar dat het dan langer zou duren. Mijn huidige dokter beweert dat het zonder behandeling niet weggaat, maar ik ben er zonder behandeling met een week weer vanaf. Ik heb in die week geen sexuele omgang met mijn vriend. Soms gebruik ik yoghurt ter verlichting van de jeuk. Als ik het voel aankomen vraag ik aan mijn vriend of hij ergens last van heeft. Als zijn piemel wat rood en geïrriteerd is, weet ik genoeg. Het is weer zover. Ik vraag me af wie nu wie infecteerd. En of er meer mensen zijn die zich niet laten behandelen en er toch vanaf komen. Sterkte ermee en groetjes van Aster.

label.Geplaatst op 2005-05-15 13:15:07


haai Kitten, Thanxx voor je bericht. Ik heb het nu ook al een paar keer gehad, het lijkt wel of je er nooit meer vanaf komt, heb jij dat ook? Mijn huisarts gaf wel heel bizarre remedie's mee: geen chocolade, veel melk drinken enzo, vond het heel apart!

label.Geplaatst op 2004-08-23 18:17:17


Daarom komt het dus telkens terug: omdat je partner niet behandelt wordt. Bij een man zie je het niet zo gauw terwijl hij het dan wel heeft. Zo wordt je steeds opnieuw besmet.

label.Geplaatst op 2004-08-23 20:25:07


Hoi Madeliefje, chocolade etc. zijn een soort van voeding voor de schimmels.Overigens heb ik nooit zo een dieet voorgeschreven gekregen :-) En dit heeft niets met je partner te maken, het zit in jouw lichaam. Het is een candidas schimmel en ik neem aan dat je daktarin ovule´s hebt gehad?? Mocht het nu weer terug komen, en écht het ligt niet aan je onbehandelde partner, dan zou je om Fluconazol kunnen vragen. Sinds ik dat middel regelmatig gebruik voor mijn mond keel candidas heb ik ook geen vaginale candidas meer. Als je partner behandeld zou moeten worden had je huisarts dat écht wel gezegd. Wij hebben het diverse keren gevraagd, aan de huisarts en de gynaecoloog, en er was beslist geen noodzaak om mijn partner te behandelen. Ik hoop dat je gauw verlost bent van de jeuk en andere narigheid. Groetjes Kitten

label.Geplaatst op 2004-08-23 22:27:51

Naar forum Seksuologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren