© 2024 solvo B.V.

Vernauwing in de urineweg (spoed) ivm operatie

Goedendag, Hierbij heb ik een vraag die nogal van erg belang is. De arts heeft geconstateerd dat er een vernauwing in de urineleider is die doorloopt in de prostaat. Dus de prostaat druk op de urineleider. Er is een operatie aanbevolen maar ben er toch wel wat huiverig voor. Nu slik ik een medicijn en plas ik weer gewoon zonder pijn en heb verder geen klachten. Nu vraag ik mezelf af, is een operatie altijd NOODZAKELIJK? Of moet ik even afwachten hoe dit verder verloopt ZONDER operatie. Graag hoor ik reacties van mensen die dezelfde klachten of operatie hebben meegemaakt of het hoe en wat. Gaarne hoor ik uw antwoord.. Met vriendelijke groet Sjaak Mijn vraag is..


Sjaak, Ik denk dat één ding erg belangrijk is, namelijk dat jij degene bent die beslist of er geopereerd wordt of niet.

label.Geplaatst op 2008-11-22 18:56:21


Heb je een vernauwing in je urinebuis of in je urineleider? (leider gaat van je nier naar je blaas, buis gaat van je blaas naar het 'werkelijke' plassen) Want volgens mij zit hier ook nog wel een verschil in, in noodzaak. Zolang je met medicatie geen klachten meer hebt en er geen urine in je blaas achter blijft denk ik niet dat een OK direct noodzakelijk is, maar om dit zeker te weten zal ik je toch aan raden contact met je uroloog op te nemen. Wel kan ik je zeggen dat het mij is meegevallen, het 'oprekken' van de urinbuis, ben dan wel een vrouw maar goed. ben je specifiek ergens bang voor of is het meer uit principe dat je gaan ok wilt?

label.Geplaatst op 2008-11-22 19:42:58


Goedenavond, dank u wel voor uw berichtjes. Het gaat om t volgende, de prostaat moet uitgeschapt worden, om meer verwijdering te maken van de urinebuis. De operatie lijkt me erg zwaar Wat als ik geen operatie onderga wat zijn de gevolgen? En als ik de medicijnen slikt om de urineleider wijder te maken, kan ik daar mee doorgaan en een operatie laten gaan. Tevens wil ik vragen hoe t komt dat ik steeds een blaasontsteking oploopt. Vriendelijk bedankt, Groetjes Emmy

label.Geplaatst op 2008-11-22 22:16:44


Als je prostaat vergroot is kan dit inderdaad een vernauwing geven van de plasbuis aangezien deze door de prostaat heen loopt. Wat je dan krijgt is een soort trechter-idee. Door de vernauwing kun je de blaas niet goed leegplassen en blijft er steeds wat urine achter. Die achterblijvende urine is een perfecte voedingsbodem voor bacterien, vandaar dus de blaasontstekingen. Een operatie is natuurlijk altijd een eigen keuze, maar denk ook aan de risico's die je loopt als je de operatie niet laat doen! Ten eerste zal het portie urine wat achterblijft in de blaas steeds groter worden dit noemen ze retentie. Door deze retentie kan de blaas "oprekken" waardoor je een retentieblaas krijgt. Dan kan er urine teruglopen naar je nieren met nierstuwingen als gevolg en nierfunctiestoornissen die bij niet op tijd ingrijpen blijvend kunnen zijn. Ook kan door het oprekken van de blaas door de achterblijvende urine de blaaswand tijdelijk of permanent zijn functie verliezen waardoor je tijdelijk of levenslang aangewezen bent op een katheter of zelfkatherisatie. Medicijnen zijn een goede optie, maar ook niet levenslang als de prostaat serieus vergroot is. De ingreep zelf lijkt heftig, maar in de praktijk hoor ik dat het meer meevalt dan gedacht. De ingreep zelf duurt tussen een half uur en een uur. Als je het zelf (nog) niet eens bent met een operatie moet je misschien even wachten, maar bespreek dit wel met de uroloog in hoeverre dit in jou situatie toelaatbaar is. Maar ik denk dat het wel belangrijk is dat je weet wat de gevolgen zouden kunnen zijn als je jezelf niet laat opereren. Maar nogmaals ik kan niet oordelen over jou specifieke situatie, dat kan alleen jou behandelend uroloog. Misschien zou je eens met je huisarts kunnen praten. Sterkte met je hopelijk juiste beslissing.

label.Geplaatst op 2008-11-23 22:15:37


ik zit ook met een vernauwing van mijn urinebuis, ik neem nu tweemaal daags furadantine, maar zodra ik stop met deze medicatie voel ik mij heel koortsig terwijl er in mijn urine geen ontsteking is, herkend iemand dit, dat koortsig voelen en die warme gloed in mijn lichaam????

label.Geplaatst op 2009-03-14 09:07:23

Naar forum Urologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren