gebruik

een kind van 2 jaar slikt een half jaar dagelijks lactulose vanwege een darmverzakking (volgens de huisarts) is dit wel verstandig ivm gewenning

Antwoord van de apotheker

Bij chronische obstipatie gaat vanwege de brede toepasbaarheid en het milde bijwerkingspatroon de voorkeur uit naar lactulose. Gewenning ten gevolge van het gebruik van lactulose treedt niet op. Gewenning wil zeggen dat er steeds meer lactulose nodig is om hetzelfde effect te krijgen. <br>Lactulose wordt niet opgenomen in de bloedbaan. Waar men wel op moet letten bij langdurig lactulose gebruik is een mogelijke verstoring van de electrolytenbalans. (HK)