40% van de reumapatiënten kiest voor alternatieve behandeling

Van alle mensen die reuma hebben, geeft 40% aan ooit een alternatieve behandeling te hebben gedaan. De voornaamste reden om dit doen ligt in het zelf willen verminderen van de klachten. Meer als de helft (54%) geeft dan ook aan tevreden te zijn met de resultaten van deze behandeling. Dit blijkt uit onderzoek van het Reumafonds.

Populaire behandelingen

Aan het onderzoek deden 1735 mensen mee. Toen gevraagd werd naar de alternatieve behandelingen, bleken vooral acupunctuur (40%), voedingssupplementen/ vitaminen (35%) en homeopathie (25%) populair te zijn.

Behoefte aan goed voorlichting

Ook bleken de reumapatiënten behoefte te hebben aan een goede voorlichting over deze behandelingen. Het Reumafonds geeft daarom nu een naslagwerk uit over reuma en alternatieve behandelmethoden. In dit boek beschrijven prof. dr. Hans Rasker en dr. Bart van den Bemt wat er wetenschappelijk bekend is over vrijwel alle alternatieve en complementaire behandelingen. Directeur van het Reumafonds Lodewijk Ridderbos zegt: "Het blijft natuurlijk een zaak van patiënt en reumatoloog over welke behandeling gekozen wordt".