69 medicijnen mogelijk onterecht goedgekeurd

Een flink aantal medicijnen dat beschikbaar is op de Nederlandse markt is mogelijk ten onrechte toegelaten. Dat meldt het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG). Oorzaak is twijfel over de betrouwbaarheid naar de studies die het Indiase bedrijf GVK Biosciences deed voorafgaand aan toelating van de medicijnen op de markt.

De twijfel ontstond na een controle van de Franse inspectie. Het Indiase bedrijf onderzoekt op aanvraag van farmaceutische bedrijven of merkgeneesmiddelen en generieke geneesmiddelen gelijkwaardig zijn. Aan de hand van de resultaten wordt bepaald of medicijnen ook daadwerkelijk op de markt mogen verschijnen. Bij 69 medicijnen is het nu de vraag of dat wel of niet had mogen gebeuren.

Paniek?

Reden tot paniek is er volgens het CBG nog niet: “Hoewel het vertrouwen geschaad is, zijn er op dit moment geen aanwijzingen dat er met de kwaliteit, werkzaamheid en veiligheid van deze geneesmiddelen zelf iets mis is”, schrijft het College. Om welke geneesmiddelen het gaat willen ze niet bekendmaken.

Duitsland twijfelt

Onze oosterburen besloten wel over te gaan tot actie. Duitsland heeft een verkoopverbod uitgevaardigd voor een reeks medicijnen. Het zou gaan om medicatie van zestien verschillende fabrikanten, onder andere voor hoge bloeddruk, migrainedepressies en ter voorkoming van hartinfarcten.