CTA arrow

Afbouwen Zoloft - virale infectie?

Terug naar Zoloft

Enige weken geleden stopte ik na een drietal jaren met het gebruik van amytriptiline en zou op de Zoloft overgaan. Ik ben van twee x 25 mg amytriptiline na een dag blanco direct overgegaan naar 50 mg Zoloft per dag. Ik werd misselijk en niet lekker. Ben toen na 6 dagen gestopt en slik nu niets meer. Het geval wil dat ik sindsdien nogthans beroerd ben, maar volgens mijn huisarts heb ik een virus. Ik voel me wagenziek, wil bijna niets eten, ben lusteloos en voel me het lekkerst als ik half rechtop in bed zit. Heb nu Domperidon zetpillen tegen het braken en tevens Cinnarizine 3 x 25 mg p.d. tegen het duizeligheid et cetera. Ook hoest ik taai groen slijm op, heb wel veel dorst, maar wordt meestal al naar van water of thee. Dit duurt al langer dan een week. Kan dit te maken heben met het amytriptiline / Zoloft verhaal of heb ik werkelijk een virus, wat erg hardnekkig is. Heel toevallig is het in dezelfde tijd begonnen en ik maak me zorgen omdat ik zo beroerd ben al zo lang.

Antwoord van de apotheker

Het feit van het ophoesten van taai groen slijm met de door u genoemde verschijnselen van algehele malaise duidden inderdaad op een bacteriele cq virale infectie. Daarnaast kunnen er door het abrupt stoppen van de amitryptiline inderdaad ook onthoudingsverschijnselen optreden die zich uitten in lusteloosheid en vermoeidheid. Normaliter wordt bij omschakeling van het ene naar het andere anti-depressivum een afbouw- en opbouwschema gehanteerd om deze onthoudingsverschijnselen te verminderen. De door u genoemde verschijnselen worden in mijn ogen inderdaad veroorzaakt door het abrupt stoppen met amitryptiline. Waarschijnlijk zit er ook gelijktijdig een bacteriele cq virale ontsteking, gezien de groene kleur van het slijm. (HK)

Wist je dat?

Dossier vergoeding medicijnenBijna alle medicijnen  vergoed worden uit de basisverzekering? Maar wat betekent dan het preferentiebeleid en hoe werkt dat? En wie bepaalt eigenlijk wat er vergoed wordt? Dat en meer lees je in het dossier Vergoeding medicijnen op Gezondheidsplein. Ook komt aan bod wat het inhoudt als de verpakking van je gebruikelijke medicijn er opeens anders uitziet.

Wist je dat?

Wassen zonder water in het ziekenhuis

Het zeer belastend voor de patiënt is als hij op bed gewassen wordt? Dit komt omdat hij dan vaak langdurig in oncomfortabele houdingen ligt. En dat is zeer vermoeiend, zeker voor mensen met ademhalingsproblemen en veel pijn.

Wil je weten hoe wassen in het ziekenhuis precies in zijn werk gaat? En welke nieuwe manier van wassen steeds meer voet aan de grond krijgt in Nederlandse ziekenhuizen? Lees dan het dossier Wassen zonder water – patiënten verzorgend wassen.