“Kattenpoep kan kanker voorkomen”

Een opvallende ontwikkeling in de strijd tegen kanker. Onderzoekers zeggen een parasiet in kattenpoep – T. gondii - gevonden te hebben waaruit weleens een kankervaccin kan worden ontwikkeld.

De uitwerpselen van kat zijn nuttiger dan gedachtDe parasiet T.gondii is vooral bekend, omdat het de infectieziekte toxoplasmose veroorzaakt.  Deze infectieziekte is in principe ongevaarlijk, behalve voor zwangere vrouwen. De parasiet kan dan afwijkingen aan het zenuwstelsel of het oog van de baby veroorzaken. Volgens de onderzoekers bezit de parasiet ook anti-kankereigenschappen.  Als de parasiet het lichaam binnendringt, worden automatisch cellen aangemaakt die tegen tumoren ‘vechten’, leggen zij uit. Zij stellen ook dat de T.gondii-parasiet het immuunsysteem van een kankerpatiënt kan herstarten.

CPS

Omdat de parasiet zich vermenigvuldigt, kan het niet direct bij de patiënt ingebracht worden. Dat is te gevaarlijk, stellen de onderzoekers. Daarom hebben ze een ondeelbare variant van de parasiet gemaakt – CPS - , welke momenteel als vaccin bij muizen wordt gezet. Hoofdonderzoekers David Bzik staat tot dusverre versteld van de resultaten. “Agressieve kanker is net als een sneltrein, niet te stoppen. Maar de CPS is zo sterk dat die sneltrein een halt toeroept en zelfs terugstuurt naar de remise.”  De onderzoekers denken dat CPS in de toekomst bij elke patiënt kan worden toegediend.

Voor nu is dit nog niet aan de orde. Eerst willen de onderzoekers meer inzicht in hoe het vaccin precies werkt bij muizen. Hiermee worden momenteel verschillende trials gedaan.