Te veel vitamine D bij zwangere vrouw verhoogt kans op voedselallergie kind

• Bron: Nu.nl

Als je zwanger bent, mag je niet te veel vitamine D tot je nemen. Te veel vitamine D vergroot de kans op een voedselallergie bij je kindje. Dat melden Duitse onderzoekers van de Universiteit van Halle-Wittenberg.

Vitamine D is belangrijk voor je. Het versterkt namelijk je botten en je afweersysteem. Bovendien helpt het je spieren en je zenuwstelsel. Echter, steeds vaker wordt vitamine D ook geassocieerd met het ontstaan van allergieën.

Uit het Duitse onderzoek onder 622 vrouwen en hun 629 kinderen blijkt dat er een verband is tussen het vitamine D gehalte in het bloed en het ontstaan van allergieën bij het kind, gedurende de kindertijd. Van de vrouwen met veel vitamine D in hun bloed kregen meer kinderen een voedselallergie.

Door de hoge hoeveelheid vitamine D in het bloed van een zwangere vrouw, ontwikkelen zich minder T-cellen (cellen uit het afweersysteem) in het lichaam van de baby. Hierdoor neemt de kans op allergieën bij de baby toe.

Vitamine D haal je voor een deel uit je voeding. Een ander deel maakt je huid aan onder invloed van zonlicht. De onderzoekers adviseren zwangere vrouwen geen vitamine D supplementen te slikken.