Winkelen tegen premenstrueel leed

• Bron: nu.nl

Vrouwen geven meer geld uit tijdens een dagje winkelen als zij in de laatste tien dagen van hun menstruatiecyclus zitten. Dat blijkt uit onderzoek van de Britse Hertfordshire University. Voor dit onderzoek werden meer dan 400 vrouwen ondervraagd over hun winkelgedrag in het nabije verleden. Het blijkt dat er een verband is tussen de hoogte van de uitgaven en de fase van de menstruatiecyclus.

Vrouwen die tijdens de laatste tien dagen van hun cyclus in een winkel waren geweest, gaven veel meer geld uit dan vrouwen die in een andere fase van de cyclus zaten. Meer dan tweederde van de vrouwen gaf aan ten minste één inmpulsaankoop te hebben gedaan.

Het onderzoeksteam stelt dat vrouwen een dagje shoppen gebruiken om emoties te verwerken die kunnen ontstaan vlak voor de menstruatie. Hoe dichter ze bij de eerste dag van de menstruatie zitten, hoe meer ze uitgeven. Stress en depressieve gevoelens die onderdeel kunnen uitmaken van premenstruele klachten, worden blijkbaar minder als een vrouw geld uit kan geven. Winkelen dient in dit geval als oppepmiddel waarmee vrouwen zich kunnen opvrolijken.

Meer lezen over menstruatie en menstruatieklachten? Ga dan eens naar de special Menstruatieklachten op Gezondheidsplein.