Eerste opvang verslaafde psychoten in Rotterdam

Daar dreigt een tekort aan bedden voor de opvang van mensen voor verslaafde psychoten. Dit meldt Dagblad Trouw woensdag.

Ook elders in de randstad is er een schreeuwend gebrek aan opvangbedden. Ruim een week geleden zat in Amsterdam een agressieve en verwarde man tweeënhalve dag in een politiecel omdat er geen plek was in een psychiatrische kliniek. Wettelijk mag iemand maximaal 24 uur vastzitten voordat hij dient te worden opgenomen.

Voor de Rotterdamse verslaafden is 3,5 miljoen opgebracht door de Rotterdamse GGD en de zorgverzekeraars in Rijnmond. En er is een plek gevonden: zestien bedden in een kliniek in de Rotterdamse regio. Wel moet er nog verplegend en ondersteunend personeel worden gevonden. Maar vóór het eind van het jaar opent de opvanginstelling de deuren, verwacht woordvoerder Harry Kuiper van het Bouwmanhuis.

Nogal eens komen mensen met een dreigende psychose nu onder tijdsdruk bij een hulpinstelling terecht waar ze niet thuishoren. In de nieuwe instelling is 48 uur de tijd voor het stellen van een diagnose wat voor hulp iemand nodig heeft en wordt contact gezocht met een geschikte instelling. Daarnaast wordt zo nodig een aantal praktische dingen geregeld, zoals een uitkering, huisvesting en medische zorg.

Tot nu toe valt de groep van 'dubbele diagnose' tussen wal en schip. De instellingen maken nog steeds onderscheid tussen dak- en thuislozen, psychiatrische patiënten en verslaafden. In de praktijk is echter steeds meer sprake van een opstelsom van problemen. Zwervers of verslaafden hebben vaak ook psychische klachten en psychiatrische patiënten grijpen nogal eens naar verdovende middelen of raken hun woning kwijt.