Etalagebenen gebaat bij vaatverwijder

Mensen met etalagebenen (claudicatio intermittens), een aandoening als gevolg van slagaderverkalking in de benen, zijn gebaat bij een eenvoudige vaatverwijder. De Gentse onderzoekster en cardiologe Tine de Backer concludeert dat. Zij is verbonden aan het Heymans Instituut en stelt dat bij driemaal daagse inname van het middel naftidrofuryl mensen met etalagebenen verbetering merkten.

Bij etalagebenen is de bloedaanvoer naar de benen afgeremd met als gevolg dat de weefsels die van dat bloedvat afhankelijk zijn, te weinig zuurstof krijgen. Daardoor ontstaat pijn in kuiten, dijbenen of billen en bij het lopen. Als men even stilstaat (voor een etalage blijft staan), gaat de pijn weg.

Aan het onderzoek deden meer dan 1200 mensen met claudicatio intermittens mee. Een aantal deelnemers kreeg een placebo, de andere groep kreeg naftidrofuryl. De laatste groep kon na een half jaar gemiddelde veertig procent verder wandelen dan de andere groep. Ruim de helft van de patiënten kon zijn loopafstand met meer dan vijfig procent verbeteren.