Forse daling borstkanker-sterfte

Door de betere behandelingsmethoden en de vroegere opsporing van borstkanker is in de afgelopen tien jaar de sterfte door borstkanker duidelijk gedaald. Deze daling zet ook dit jaar door, zo blijkt uit cijfers van het CBS. De gemiddelde leeftijd waarop vrouwen door borstkanker sterven, verandert eveneens. In het eerste halfjaar was dit 69 jaar, wat 3 jaar ouder is dan in 1980.

Voor vrouwen tussen de 30 en 50 jaar vormt borstkanker de belangrijkste doodsoorzaak. De sterfte binnen deze leeftijdsgroep neemt pas na 2002 licht af. In de laatste tien jaar is kanker de doodsoorzaak bij ruim een kwart van alle overleden vrouwen. Dit deel is in deze periode vrij stabiel gebleven, terwijl er wel verschuivingen zichtbaar zijn in het aantal sterfgevallen door de verschillende vormen van kanker. Van alle sterfgevallen bij vrouwen door kanker was tien jaar geleden ruim 20 procent het gevolg van borstkanker. Longkanker was in zo'n 10 procent van de gevallen de oorzaak. In de eerste helft van 2007 was het aandeel van beide ziekten ongeveer even groot, zo'n 18 procent.