Primeur in Leiden: hartklep geplaatst via liesslagader

Leidse cardiologen hebben maandag bij vier kinderen een hartklep geplaatst via een opening in de liesslagader. Dat was voor het eerst in Nederland. Het gebeurde zonder de borstkas te openen en zonder gebruik te maken van een hart-longmachine.

De Leidse cardiologen laten de nieuwe hartklep maken uit koeienweefsel. Ze duwen die met een slangetje naar het hart via een snede in de liesslagader in de lies. De hartklep zit, in opgevouwen toestand, op een stalen gaasje gemonteerd. In dat gaasje zit een ballonnetje. Het geheel, ontworpen door het Amerikaanse bedrijf Medtronic, wordt via de liesslagader naar het hart geschoven.

De ingreep is minder heftig voor kinderen, zegt chirurg Martin Jan Schalij. 'Hun borstkas hoeft niet opnieuw open, de operatie duurt korter en de kinderen zijn sneller weer thuis: na een à twee dagen in plaats van twee weken. Ook is de revalidatietijd veel korter.'