© 2024 solvo B.V.

Domme bezuiniging op schoonmaak en onderhoud

Gezondheidsrisico’s als gevolg van bezuiniging op onderhoud en schoonmaak. Ik werk ruim 30 jaar in het gebouw- onderhoud, waarvan de laatste 23 jaar als meet en regeltechnicus. Ik onderhoud dus ook de luchtbehandeling. Er wordt steeds meer bezuinigd op schoonmaak en onderhoud, waardoor de (kantoor-) gebouwen vervuilen en steeds meer ziektekiemen zich kunnen verzamelen en vermenigvuldigen. Af en toe komt er een schoonmaakster langs die snel een vies doekje over uw bureau haalt, de prullenbak leegt en als u geluk hebt ook soms (alleen) de vloer stofzuigt. Kijk maar eens op een kast of achter uw bureau. Stof, schimmels, micro organismen en schadelijke gassen worden onvoldoende gefilterd en soms via recirculatie in het gebouw verspreidt. Goedkope luchtfilters in de airco laten te veel troep door en worden niet op tijd vervangen. Het is een domme bezuiniging, want door te bezuinigen op schoonmaak en onderhoud neemt het ziekteverzuim toe en de productiviteit van de werknemers af. De ventilatoren in de luchtbehandeling moeten door de vervuiling van de filters en het aangroeiende vuil (schimmels, organismen) harder werken, waardoor er meer energie nodig is. Dat kost geld en zorgt voor een hoge CO2 emissie. Het is dus slecht voor de portemonnee en het milieu. Investeren in betere filters, schoonmaak en onderhoud levert niet alleen een beter werkklimaat op, maar betaald zichzelf snel terug en daarna verdient u er op. Indien u gasfilters en UV-C lampen in de luchtbehandeling toepast worden de meest voorkomende verontreinigingen uit de buitenlucht gefilterd en micro organismen die ziektes veroorzaken gedood.


Ik heb zelf 20 jaar in de schoonmaakdienst gewerkt, waarvan ook jaren dat ik de leiding had over diverse gebouwen. Ik werkte in de hoek van de ziekenhuizen en verpleeghuizen. Het is enkel en alleen maar een geld kwestie, schoonmaak is het eerste waar overal op wordt bezuinigd. De mensen bij ons bedrijf volgde cursussen maar wat je daar leerde kon je onmogelijk toepassen, omdat jij als leiding niet de middelen en de uren kreeg. Nu ben ik er ongeveer tien jaar uit, laat het nu toevallig zo zijn dat mijn schoonmoeder in het zelfde verpleeghuis ligt waar ik jaren terug de leiding over had. Het is verschrikkelijk zoals het eruit ziet, je heb dat werk gedaan dus weet waar de zwakke plekken liggen. Dit zou echt niet mogen, in twee maanden tijd is de afdeling waar mijn schoonmoeder ligt twee keer gesloten geweest omdat er een ziekte heerste. Op verzoek van een directeur heb ik eens een controle in een basisschool gedaan, het is meer dan erg. Het was een school van 11 lokalen, een gymzaal, een grote ruimte om toneel etc uit te voeren, 14 toiletten en een gang, de schoonmaakster had 2.5 uur per avond om dit alles schoon te houden. Iedereen die dit leest en op een kantoor werkt moet maar eens een harde klap geven op zijn stoffen stoel, je zal zien wat ik bedoel. Let eens op de voegen van een toiletruimte, die behoren de lichte kleur te hebben, je ziet daaraan dat er onvoldoende aandacht aan wordt besteed, er zullen urine resten aanwezig zijn. Kijk naar de randen van het zeil op de vloer de kant van de muur op de grond, heel vaak zie je daar randvergoring. Er is een boek over te schrijven, maar niemand let er goed op en doet er wat mee, geld is immers de rol van dit alles.

label.Geplaatst op 2011-01-29 14:02:58

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren