© 2024 solvo B.V.

Hoge bloeddruk/duizeligheid

Hallo allemaal, Ik heb na een tijdje te hebben gesurft geen informatie kunnen vinden over het medicijn: Kaliumlosartan (Cozaar) Dit moet de bloeddruk verlagen en dat werkt! Maar ik heb enkele bijwerkingen die mij zorgen baren namelijk duizeligheid, lusteloosheid, moeheid, veel gapen, slechte concentratie, snel geïrriteerd etc. Ik vraag mij af of dit van dat medicijn kan komen???? (50 mg) Hierbij gebruik ik propanolol 160 mg tegen migraineverschijnselen, hierbij zitten ook bloeddrukverlagers in. Heeft een van jullie deze ervaringen of meer kennis over dit \"geneesmiddel\". Ik wacht op jullie reacties, alvast erg bedankt. Groetjes Eva


Ik heb net gekeken bij: www.apotheek.nl En het middel Cozaar gezocht. Staat heel duidelijk omschreven met tevens een verwijzing naar Hyzaar. Kijk zelf maar eens. Succes

label.Geplaatst op 2003-05-19 09:58:04


Hoi Eva. Cozaar slik ik al jaren. Hielp mij zeer goed. Door onbekende oorzaak, lichamelijk geheel onderzocht een geen afwijkingen gevonden, steeg mijn bloeddruk. Moest toen 2 tabletten per dag slikken. Bloeddruk bleef een aantal jaren goed maar steeg weer. Slik nu sedert 2,5 jaar 1x Cozaar en 1x Hyzaar per dag (samen met iets tegen hooikoorts/astma en bronchites). Je verteld niet hoelang je Cozaar al gebruikt. De tabletten kunnen de eerste tijd na begin een slaperig / duizelig gevoel geven. Had ik ook maar dit ging na enige tijd weg. Mocht het niet vanzelf weggaan, ga dan naar de docter want niet iedereen reageert hetzelfde op medicijnen. De arts heeft hiervoor geleerd en kan indien noodzakelijk, iets anders proberen. Succes ermee. Jac

label.Geplaatst op 2003-05-30 21:52:28


Eva, ik heb al eens van dit geneesmiddel gehoord en ik ben gaan zoeken op de site van de apotheek en daar vond ik het volgende: Cozaar De werkzame stof in Cozaar is losartan. Losartan is sinds 1994 internationaal op de markt. Het is op recept verkrijgbaar onder de merknaam Cozaar. Het is te verkrijgen in tabletten. Losartan wordt ook gebruikt in combinatie met een andere werkzame stof, onder de merknamen Fortzaar en Hyzaar. 1. Wat doet dit middel en waarbij wordt het gebruikt? Losartan behoort tot de groep angiotensine-II-blokkers. Het verlaagt de bloeddruk. Artsen schrijven het voor bij hoge bloeddruk en hartfalen. Hoge bloeddruk Verschijnselen Als de bloeddruk verhoogd is, stroomt het bloed te krachtig door de vaten. Dit is schadelijk voor de bloedvaten. Beschadigde bloedvaten geven kans op een beroerte (herseninfarct) en ernstige hartziekten, zoals hartkramp en hartfalen. Werking De lichaamseigen stof angiotensine-II speelt een rol bij de spanning van de spiertjes rond de bloedvaten. Angiotensine-II-blokkers verhinderen de werking van deze stof en verlagen zo de spanning in deze spiertjes. Hierdoor zullen de bloedvaten ontspannen en wijder worden. Het bloed kan beter doorstromen en de bloeddruk gaat omlaag. Daarnaast bevorderen angiotensine-II-blokkers de uitscheiding van natrium (keukenzout) met de urine. Dit helpt ook de bloeddruk omlaag te brengen. Effect Na drie tot zes weken is het volledige effect van dit middel bereikt. Zelf merkt u niet veel van de bloeddrukverlaging. U weet pas of het werkt bij een meting van uw bloeddruk. Toch is het belangrijk om losartan elke dag in te nemen. Alleen dan kan dit middel de hart- en bloedvaten optimaal beschermen. Klik voor meer informatie over geneesmiddelen bij hoge bloeddruk Hartfalen Verschijnselen Bij hartfalen (decompensatio cordis) is de pompkracht van het hart verzwakt. Het bloed wordt niet meer goed rondgepompt. U bent daardoor sneller moe en u kunt last krijgen van vocht in de benen of achter de longen. U bent dan ook sneller benauwd. Werking Mogelijk verbetert dit middel de pompkracht van het hart. Deze werking is niet goed aangetoond, maar er wordt nog onderzoek naar gedaan. Het wordt gecombineerd met andere medicijnen tegen hartfalen. Mensen met hartfalen, bij wie de pompkracht van hun hart is verbeterd, lopen minder kans om aan een hartziekte te overlijden. Na drie tot zes weken kunt u het effect van dit middel beoordelen. Als het goed is, merkt u dan dat u minder last heeft van dikke enkels, benauwdheid en moeheid. 2. Op welke bijwerkingen moet ik letten? Naast het gewenste effect kan dit middel bijwerkingen geven. Dit is het geval bij minder dan tien procent van de mensen. De belangrijkste bijwerkingen zijn duizeligheid, huiduitslag en overgevoeligheid. Zelden, aan het begin van de behandeling Duizeligheid, vooral bij het opstaan uit bed of uit een stoel. Dit gaat in het algemeen over als uw lichaam zich heeft ingesteld op de lagere bloeddruk. Dit is binnen enkele dagen tot weken. Als u zich duizelig voelt, sta dan langzaam op uit bed of van een stoel. U kunt het best even gaan liggen en de benen wat hoger leggen, bijvoorbeeld op een kussen. Neem dit middel de eerste paar keer \'s avonds in op de rand van uw bed, zodat u bij duizeligheid kunt gaan liggen. Als u na enkele weken nog steeds last heeft van duizeligheid, moet u uw arts raadplegen. Zelden Huiduitslag, jeuk, galbulten, spierpijn en smaakveranderingen. Deze verschijnselen verdwijnen weer als u stopt met dit middel. Heeft u er erg veel last van, neem dan contact op met uw arts. Zeer zelden Overgevoeligheid voor dit middel. Dit kan zich uiten in \'angio-oedeem\': een zwelling van het gezicht, lippen, mond, tong of keel. U kunt hierbij erg benauwd worden. Als het ontstaat moet u onmiddellijk een arts opzoeken of naar de eerstehulpdienst gaan. U mag dit soort middelen in de toekomst niet meer gebruiken. Geef daarom aan de apotheek door dat u overgevoelig bent voor losartan. Het apotheekteam kan er dan op letten dat u dit middel niet opnieuw krijgt. Raadpleeg uw arts als u te veel last heeft van één van de bovengenoemde bijwerkingen, of als u andere bijwerkingen ervaart waar u zich zorgen over maakt. 3. Heeft dit middel een wisselwerking met andere medicijnen? De medicijnen waarmee de belangrijkste wisselwerkingen zijn, zijn plastabletten, andere hart- en vaatmiddelen en lithium. Plastabletten. De eerste paar dagen dat u deze combinatie gebruikt kunt u last krijgen van erge duizeligheid. Meestal raadt de arts aan om de plastabletten enkele dagen niet in te nemen. Na twee of drie dagen begint u dan met losartan. U heeft zo minder last van duizeligheid. Als u losartan vervolgens twee of drie dagen gebruikt kunt u zonder problemen de plastablet weer innemen. Ook is het mogelijk dat uw arts u aanraadt om de eerste dagen met een lage dosis losartan te beginnen en die na een paar dagen te verhogen. Lithium, een middel tegen manische depressiviteit. Losartan kan de werking van lithium versterken. Uw arts moet het lithiumgehalte in het bloed regelmatig laten meten en de dosering eventueel aanpassen. Andere hart-vaatmiddelen. Het gaat hierbij om middelen die de bloeddruk verlagen. Deze wisselwerking is alleen van belang wanneer u al een andere bloeddrukverlager gebruikt en daar nu losartan bij krijgt. De arts moet hiermee rekening houden bij het bepalen van de dosering, zodat de bloeddruk niet te laag wordt. 4. Als ik dit middel gebruik, mag ik dan... autorijden? De eerste dagen dat u losartan gebruikt, kunt u duizelig zijn. Dit komt doordat uw lichaam zich nog moet instellen op de lagere bloeddruk. Na enkele dagen is dat meestal weer over en is autorijden geen probleem. alcohol drinken? Alcohol verwijdt de bloedvaten, net als losartan. U kunt daardoor last krijgen van duizeligheid. Probeer het drinken van alcohol eerst met mate uit. U kunt dan zelf inschatten of u hier veel last van krijgt. In het algemeen is enkele keren per week een glas wijn geen probleem. alles eten? U mag alles eten. 5. Kan ik dit middel gebruiken als ik zwanger ben, wil worden of borstvoeding geef? Zwangerschap U mag dit middel NIETniet gebruiken tijdens de zwangerschap. Angiotensine-II-blokkers zijn tijdens de zwangerschap schadelijk voor de nierfunctie van het ongeboren kind. Hierdoor kan er te weinig vruchtwater ontstaan met als gevolg mogelijke afwijkingen aan de schedel van het kind. Ook is er een verhoogde kans op nierafwijkingen bij het kind. Als u dit middel gebruikt en u denkt erover om zwanger te worden, overleg dan met uw arts of u een ander middel kunt gebruiken. Borstvoeding Gebruik dit middel NIET als u borstvoeding geeft. Het is niet bekend of dit middel in de moedermelk terechtkomt en of het schadelijkis voor de baby. Wilt u borstvoeding geven, overleg dan met uw arts of apotheker. Mogelijk kan de arts u (tijdelijk) een ander middel voorschrijven, waarvan bekend is dat u het veilig kunt gebruiken. 6. Hoe moet ik dit middel gebruiken? Hoe? Kijk voor de juiste dosering op het etiket van de apotheek. Wanneer? U mag het middel innemen op elk moment van de dag. Kies wel een vast innametijdstip: bij voorkeur \'s ochtends bij het ontbijt. Dan vergeet u minder snel een dosis. Als u in het begin veel last heeft van duizeligheid, kunt u het ook \'s avonds voor het naar bed gaan innemen. Hoe lang? Een behandeling voor hoge bloeddruk is meestal langdurig. Als u een jaar lang met dezelfde dosering een goede bloeddruk heeft, kunt u in overleg met uw arts het gebruik geleidelijk afbouwen. Zo kunt u kijken of u het middel nog nodig heeft. Soms blijkt de bloeddruk dan toch weer te stijgen. Dan zult u het middel moeten blijven gebruiken. 7. Wat moet ik doen als ik een dosis ben vergeten? U gebruikt losartan één keer per dag Duurt het nog meer dan acht uur voor u de volgende tablet normaal inneemt? Neem de vergeten tablet dan alsnog in. Duurt het nog minder dan acht uur? Sla de vergeten tablet dan over. 8. Kan ik zomaar met dit middel stoppen? U kunt op ieder moment in één keer stoppen met het gebruik van dit middel. Stop echter alleen als uw arts dat adviseert. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. groetjes Danielle muisje

label.Geplaatst op 2003-06-21 14:25:07


Hallo allemaal, Ik bergijp dat het onderwerp hier hoge bloeddruk is. Ik ben een student farmacie te Utrecht. Wij moeten in deze opleiding leren interviewen. Wij moeten hier dan ook zelf patienten voor vinden om te interviewen. Mijn vraag hierbij is wie zo vriendelijk zou willen zijn om mij te helpen. Dit kunt u doen door voor mij een interview af te leggen over het verschijnsel: hoge bloeddruk. U zou me er erg mee helpen. U kunt mailen naar fouzia_lghoul@hotmail.com Alvast bedankt!

label.Geplaatst op 2008-01-17 12:20:24


Weet in ieder geval dat duizeligheid bij een hoge bloeddruk hoort ! Ik heb namelijk zelf ook een hoge bloeddruk en ben ook heel vaak duizelig en heel erg moe De rest van de symptomen ken ik niet Groeten

label.Geplaatst op 2003-05-31 21:32:49


Nou Dolphin Als duizelig- en/of moeheid een symtoom van hoge bloeddruk zou zijn, dan was hoge bloeddruk gemakkelijk te onderkennen. Het probleem van hoge bloeddruk is juist dat je er helemaal niets van hoeft te merken. Een bloeddrukmeting laat zien hoe hoog de druk is. Groetjes Jac

label.Geplaatst op 2003-06-29 14:40:40

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren