© 2024 solvo B.V.

Kans op herhaling Gordelroos?

Mijn zoontje heeft sinds twee dagen de waterpokken. Mijn man heeft als kind ( waarschijnlijk) geen waterpokken gehad maar wel een zeer ernstige vorm van Gordelroos. ( Zelfs zo erg dat hij bijna blind was aan een oog). Mijn vraag is in hoeverre mijn man kans heeft op herhaling nu mijn zoontje ( en waarschijnlijk straks zijn broertje) de waterpokken heeft. Ik hoop dat er iemand is die ANTWOORD heeft op mijn dringende vraag.


in informatie gevonden op internet staat dat iemand zelden voor de tweede keer gordelroos krijgt. als je man het toch krijgt moet hij contact opnemen met de huisarts als hij dit in het gezicht heeft of pijn, jeuk of tintelingen bij het oog of aan de neus krijgt. verder niet krabben aan de blaasjes, het gaat na een week of twee vanzelf weer over. ik hoop dat je voldoede informatie hebt zo. groetjes

label.Geplaatst op 2006-02-21 16:20:37


Waterpokken en gordelroos worden veroorzaakt door hetzelfde virus, namelijk het varicella-zostervirus (VZV). De eerste keer dat je met het VZV in aanraking komt krijg je waterpokken. Vaak houdt het virus zich daarna levenslang verborgen in bepaalde gebieden van het zenuwstelsel. Bij even een periode van verminderde weerstand kan het virus gereactiveerd worden en gordelroos veroorzaken. Over besmettelijkheid: - als je nog geen waterpokken hebt gehad en je komt in aanraking met iemand die waterpokken heeft of je komt in aanraking met vocht uit de blaasjes van de gordelroos: dan loop je het risico om zelf waterpokken te krijgen. - als je al waterpokken hebt gehad: je loopt dan GEEN risico om waterpokken te krijgen en je loopt ook GEEN risico op gordelroos (je bent immers al besmet met het virus). Reactivatie van het virus (gordelroos) staat los van contact met mensen met waterpokken. M.a.w.: geen enkel probleem hier.

label.Geplaatst op 2006-02-21 23:59:33


Als je in aanraking komt met het waterpokkenvirus krijg je ( meestal als kind ) eerst waterpokken, dit geneest maar het virus blijft in je lichaam, als je dan als volwassenen, meestal boven de 60 in aanraking komt met het virus dan kan zich gordelroos ontwikkelen, dit krijg je zelden een tweede keer maar het is niet uitgesloten.

label.Geplaatst op 2006-02-24 18:53:41


Het vorige bericht is onjuist. Als je reeds waterpokken gehad hebt, kan je ongelimiteerd in aanraking komen met het waterpokkenvirus. Je krijgt daar GEEN gordelroos van. Gordelroos is enkel een reactivatie van het virus.

label.Geplaatst op 2006-02-26 20:15:25


als je waterpokken hebt gehad kun je op latere leeftijd wel gordelroos krijgen, lees de volgende tekst: http://www.nhg.artsennet.nl/upload/104/patbrieven/a4a.htm

label.Geplaatst op 2006-02-26 21:28:22


Ja, dat weet ik!! Als je mijn voorgaande berichten nog eens goed leest staat daarin het antwoord. Waterpokken en gordelroos worden veroorzaakt door hetzelfde virus. Als je voor het eerst besmet wordt met dat het virus, dan krijg je waterpokken. Als je dan later nogmaals met het virus in aanraking komt krijg je GEEN gordelroos. Hoe krijg je dan wel gordelroos? Het waterpokkenvirus houdt zich latent op in de zenuwen in het ruggemerg. Mocht er een keer sprake zijn van verminderde weerstand, ziekte, of wat dan ook, dan kan het virus weer opvlammen en gordelroos veroorzaken. Dit is dus een reactivatie van het virus wat zich al in het lichaam ophoudt.

label.Geplaatst op 2006-02-27 00:50:50

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren