© 2024 solvo B.V.

Religieuze gevolgen bij het verplegen van islamitische zorgvragers

Hallo allemaal, Ik ben Marije korthuis uit Groningen. Op dit moment volg ik de opleiding verpleegkunde en zit in het laatste leerjaar. daarom ben ik nu bezig met het schrijven van mijn scriptie. Dit gaat over het volgende onderwerp: Hoe ga je als verpleegkundige om met religieuze verschillen bij het verplegen van een islamitische zorgvrager? Ik hoop dat jullie hier voor mij reacties op hebben of weten waar ik goede informatie kan vinden over dit onderwerp. Bij voorbaat dank voor jullie medewerking.


Ik vind inderdaad dat we in Nederland een beetje doorslaan. We moeten maar met "iedereen rekening houden" en vooral positieve discriminatie betrachten jegens allochtonen. Ik dacht dat zoiets tegenwoordig toch een beetje de wereld uit was. Er wordt in Nederland qua verpleging met iedereen rekening gehouden, maar niet op basis van geloof. Dat moet zo blijven. Als moslims daar problemen mee hebben, moeten ze zich realiseren dat ze in Nederland zijn. In Nederland is de maatschappij niet ingesteld op de islam (en terecht!) omdat dat onze cultuur niet is. Dat kan voor allochtonen in z'n algemeenheid vervelend zijn, maar er zijn ook heel veel positieve punten van onze maatschappij waar wel gebruik van wordt gemaakt. Sociale voorzieningen bij arbeidsongeschiktheid, kinderbijslag, vrijheid van meningsuiting zijn toch allemaal positieve aspecten van onze maatschappij. Overigens heb ik uit eigen ervaring (bijna arts) gemerkt dat islamitische (of andere allochtone) vrouwen weinig problemen hebben tegen een mannelijke arts, zelfs bij een gynaecoloog! Er kan, zonder een aparte behandelwijze te maken, prima rekening gehouden worden met iedereen, ook met moslims of andere geloven.

label.Geplaatst op 2003-11-29 10:45:26


Bedankt voor jullie spontane reacties. Leuk om te lezen dat er toch wel weer veel verschillende meningen zijn ten aanzien van Moslims en andere geloofsovertuigingen. Op dit moment ben ik druk bezig met het schrijven van deze scriptie. Ik hoop dat ik naar aanleiding van deze scriptie een goede aanbeveling kan doen aan ziekenhuizen en andere geiteresseerden. Ik hoop dat er nog veel meer reacties komen dus blijf reageren!

label.Geplaatst op 2003-12-01 14:37:32


Ik vind dit zo ontzettend doorgeslagen naar de andere kant, he? Denk je dat ze met mij (praktiserend Christen) rekening houden? Nee, ik moet op een gemengde zaal met mannen erbij. En ik vind dat men dan dus ook rekening moet houden met joodse patienten, boeddistische (zijn er veel, er zijn nl heel veel Chinezen, en die zijn meestal Boeddistisch) en met hindustaanse patienten. Ik vind dat als een ziekenhuis openbaar is, dat je als patient je maar naar het ziekenhuis moet aanpassen, anders wordt het een chaos, dan zou je met iedereen rekening moeten houden, en dan zouden er dus geen zalen meer moeten zijn, maar aparte kamers, en apart voedsel. Ik eet ook geen varkens, maar denk je dat ze dat wat kan schelen? Ik vind dit heel erg doorgeslagen naar de andere kant, dit kweekt verdeling en haat waar het niet nodig is.

label.Geplaatst op 2003-11-26 10:52:30


Heeeeej Marije Lukt het al een beetje met je verslag ik heb ook een bericht neer gezet. Bij kindergeneeeskunde. Kus Maria

label.Geplaatst op 2003-12-22 10:08:09


Nou, ik zal maar antwoorden op je vraag: mannen en vrouwen gescheiden houden, dus alleen verpleegsters bij vrouwen en vrouwelijke artsen, en bij mannen alleen verplegers en mannelijke artsen, en hallal voedsel, dat betekent, geen varkens, en alleen ritueel geslacht vlees, dus een aparte kok inhuren.En denk eraan: in een heleboel dingen zit varkensvet: zoals in koekjes, en een heleboel voedselproducten. De mannen mogen ook liever geen ongesluierde verpleegsters op de gang zien lopen, dus deuren van de mannenzaal dicht. Je zou eigenlijk kunnen zeggen: gewoon weer terug naar de situatie van voor de 2de wereldoorlog, alleen met het verschil dat vrouwen niet door mannelijke artsen worden geholpen en vasaversa. Lekker ouderwets dus!

label.Geplaatst op 2003-11-26 10:58:19


Hai Aimee, Na jouw reactie gelezen te hebben ben ik wel erg nieuwsgierig geworden op welk terrein jij werkt als er zo veel "aanpassingen" gedaan worden. Ik kan me zo'n situatie in een ziekenhuis namelijk niet echt voorstellen, maar bijvoorbeeld wel in een verpleeghuis/bejaardentehuis waar veel allochtone ouderen wonen.

label.Geplaatst op 2003-11-26 19:54:36


Ik wil even reageren op wat Aimee zegt. Dit is wel erg overdreven denk ik. Ik werk zelf ook als verpleegkundige in het ziekenhuis en mijn ervaring is dat we proberen zoveel mogelijk rekening te houden, als het tenminste mogelijk is. Als de arts een man is, dan is dat zo en kan je daar weinig aan veranderen. Als er een vrouwelijke patient komt die niet met andere vrouwen op een kamer wil liggen, dan proberen we daar rekening mee te houden, dit is bijna altijd wel mogelijk, als je een beetje moeite doet. Eten kan ook besteld worden zonder varkensvlees, zonder probleem. Het is natuurlijk zo dat we in nederland zijn, maar als we met dit soort dingen de allochtone patienten tegemoet kunt komen, waarom dan niet? Dat is mijn mening er over. Ik vind dat het bij mijn werk hoort dat je rekening houdt met de persoonlijke gewoontes van een patient, of dit nou met religie samenhangt of dat het om andere redenen is.

label.Geplaatst op 2003-12-03 16:05:26


Hoi, ik werk sinds 4 jaar niet meer in de verpleging, maar ik gaf alleen antwoord op haar vraag, wat voor aanpassingen er gedaan zouden moeten worden, ik heb vroeger, als kind, wel in een islamitisch land gewoond (Jordanie), dus ik weet er wel het een en ander van.

label.Geplaatst op 2003-11-27 09:35:26


ik heb hierover ook een scriptie geschreven... precies hetzelfde onderwerp had hiervoor een acht! geef me je email adres ik ik geef je informatie. jessica lemon_cactus@hotmail.com ps dit is echt een probleem in ziekenhuizen. er zijn veel verschillen waar je rekening mee moet houden!

label.Geplaatst op 2003-11-27 18:42:10


Hallo, Ik weet niet hoe breed je je scriptie wil hebben, maar er is ook een aparte benadering in de verzorging van overleden moslims. Ik zal je een titel van een boek geven waarin een stuk staat geschreven: professionele zorg deel 1 b, van uit Z-verpleegkundige perspectief ( het is een boek gericht op de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking, maar dit stuk is vrij algemeen beschreven) auteur: o.a constant kleijntjens, bep van dijk. Het boek is te leen in de bibliotheek. Zelf heb ik een scriptie geschreven over intercutureel verplegen, kan hem alleen niet zo snel vinden, als ik hem vind zal ik kijken of er nog wat bruikbaars voor je in zit. Succes

label.Geplaatst op 2004-01-03 20:38:15

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren