© 2024 solvo B.V.

Verschil tussen ziekenhuis & verpleeghuis

hoi, ik ben bijna klaar met de opleiding verzorging IG, en wil graag in een ziekenhuis werken. misschien zelfs verder naar niveau 4 BBL. als ik niet verder ga leren, zit ik te twijfelen over werken in een verpleeghuis (somatiek)of ziekenhuis. nu was mijn vraag of iemand ervaring heeft als verzorgende IG in een ziekenhuis. Is er een groot verschil tussen verzorgenden IG en verpleegkundigen qua technische vaardigheden ed.? en wat vinden jullie het grootste verschil tussen deze twee werkvelden? wat zijn dus jullie ervaringen? groetjes jessy


Hoi Jessy, Ik kan je helaas geen antwoord geven maar ik werk als wijkziekenverzorgende bij de thuiszorg en ik wil dus ook de BBL4 opleiding gaan doen. Waarschijnlijk kan ik dit niet bij de thuiszorg gaan doen omdat die opleidingsplaatsen al vergeven zijn. Dus ik denk dat ik de BBL4 in het ziekenhuis ga doen. Want ik heb gehoord dat je als verzorgende IG in het ziekenhuis lang niet zo veel mag doen als dat je verpleegkundige bent dus dat zou wel jammer zijn ! En als je nog zin hebt om te leren, waarom zou je dan genoegen nemen met een functie als verzorgende IG ? Hoe hoger de opleiding, hoe meer de verdiensten zullen zijn toch? Nou succes iig ! Greetzz Miranda

label.Geplaatst op 2003-04-30 21:07:51


Beter dat je in een verpleeghuis gaat werken,ik doe ook de opleiding vz ig en ik heb een externe stage gedaan in het ziekenhuis.en als verzorgenden ig mag je toch nog een heleboel niet,omdat de verpleegkundige het allemaal overnemen en ook de verantwoording mag je niet dragen want dat doen de verpleegkundigen allemaal en in een verpleeghuis heb je dat niet daar sta jij dus in feite als hoogste op de afdeling want in een verpleeghuis heb je als ig er wel je verantwoordelijkheid

label.Geplaatst op 2003-05-02 14:48:57


hoi Jessica Ik ben verzorgende IG en heb in het Groene Hart ziekehuis te gouda gewerkt op de afdeling Orthopedie. Ik mocht er heel veel. wat ik niet mocht was medicijnen door het infuus geven, mannen catheteriseren en verantwoording dragen. Verder mocht ik alles b.v. gewone infusen toedienen, bloed toedienen, zuurstof toedien, medicijnen toe dienen. Drains verwijdere cad's verwijderen ook bij mannen. Alle soorten wonden verzorgen enz. enz. verpleegtechnisch veel uitgebreider dus. Je hebt niet de geghele verantwoording, zelf vond ik dat opzich niet erg. je had wel een stuk verantwoording over je eigen kamers, in de avond en nachtdienst weer meer dan overdag. Je mag leerlingen begeleiden en zoals op een snijdende afdeling voorkomt het uitwerken van ok's. Maar ook het opnemen en voorlichten van mensen mag je geheel zelfstandig uitvoeren. In vergelijking met het verpleeghuis vond ik het veel leuker. mensen worden weer zelfstandiger terwijl in het verpleeghuis ze steeds afhankelijker worden. de mensen in het ziekenhuis zijn meestal niet gehospitaliseerd en zijn een stuk dankbaarder niet dat ze in een verpleeghuis onddankbaar zijn maar daar beschouwen ze alles wat je doet meer als vanzelfsprekend en dat ze er meer recht ophebben dan hun mede bewoners. heel veel sucses met je beslissing esther

label.Geplaatst op 2003-05-06 19:09:43


Hallo, ik werk nu 8 jaar in het ziekenhuis, en heb HBO-v gedaan. Voorheen heb ik in een verpleeghuis gewerkt. Ik vond het grootste verschil de afwisseling, in een ziekenhuis heb je meer afwisseling in je werk en van patiënten. Ik vond het altijd jammer dat je in een verpleeghuis met relatief weinig personeel de zorg draagt voor veel bewoners, en die bewoners hebben récht op goede zorg, maar door de werkdruk kon je niet altijd voldoende aandacht aan de bewoner geven, dat frustreerde wel eens, zowel de bewoner als mij. In een ziekenhuis heerst ook een hoge werkdruk, maar daar zijn de patiënten vaak voor een kortere tijd opgenomen, en \'klagen\' dan minder snel....Wat in het verpleeghuis weer een pré is, is dat je wel een heel sterk contact kunt opbouwen met bewoners en familie. Sterkte met je keuze en je opleiding.

label.Geplaatst op 2003-05-06 19:58:41

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren