© 2024 solvo B.V.

Wie weet raad ??

Hallo, Ik heb erg dikke voeten en vingers, nu krijg ik ook vreselijke jeuk. Weet iemand of dat door die vochtophoping kan komen ?? Ik heb normaal een plastablet hiervoor maar ben er op verzoek van de internist mee gestopt omdat zij wat bloed en urineonderzoeken wil doen omdat ik een erg laag kaliumgehalte krijg door dat plasmiddel. Nu zit ik dus met vreselijke dikke enkels en vingers. Kan dat door dat vocht vashouden komen weet iemand dat ??


Ik kamp al vele jaren met vochtophopingen, voornamelijk in de voeten/benen, maar ook (minder hinderlijk) in de handen en zelfs rond de ogen. Van alles geprobeerd, zelfs 2 spatader-operaties (mijn vaten bleken helemaal in orde!) en heb me er nu bij neerlegd, dat ik zelfs met deze hitte hele strakke compressiekousen moet dragen. Uiteraard neem ik plaspillen, wetend, dat ik een kaliumtekort kan oplopen. Dit kan ik echter verhelpen door iedere dag iets te eten waarin GEKOOKTE tomaten verwerkt zijn: tomatensoep (mag ook koud worden gegeten), tomatenketchup, een stoofschotel met tomaten, tajine met een tomaat erin etc. Dring bij de arts aan op een snelle afhandeling van de tests zodat je weer iets tegen de zwelling kunt ondernemen. Misschien moeten je voeten een tijdje door thuiszorg worden gezwachteld, voor ze weer hun normale omvang hebben. Sterkte! En laat s.v.p. weten als je iets nuttigs leert want daar kan ik misschien ook weer van leren.

label.Geplaatst op 2010-07-19 11:05:58


Oh ja... die jeuk: je huid heeft uiteraard onder het uitrekken heel erg te lijden. Ik smeer me dagelijks in met Neutral bodymilk. Prima spul en het is ook zeer geschikt voor mensen met allergieën. Bij alle grote drogisterijketens te koop.

label.Geplaatst op 2010-07-19 11:09:41


Quote: Hallo, Ik heb erg dikke voeten en vingers, nu krijg ik ook vreselijke jeuk. Weet iemand of dat door die vochtophoping kan komen ?? Ik heb normaal een plastablet hiervoor maar ben er op verzoek van de internist mee gestopt omdat zij wat bloed en urineonderzoeken wil doen omdat ik een erg laag kaliumgehalte krijg door dat plasmiddel. Nu zit ik dus met vreselijke dikke enkels en vingers. Kan dat door dat vocht vashouden komen weet iemand dat ?? Die erg dikke voeten en vingers zijn door de vochtophoping. De oorzaak van vochtophoping door zeer laag kaliumgehalte, daarna door medicijnen en de plastablet. Vocht moet niet alleen via een plasmiddel bestrijden. Maar ook kwijt raken via de huid en zweten. Jeuk is positieve reactie die u moet krabben om de vocht kwijtraken. Smeren is niet een slimme zet. Succes mee!

label.Geplaatst op 2010-07-19 13:23:43


Beste lekenzuster en Thomas. bedankt voor jullie reactie. Mijn plastablet heet Chloortalidon en staat bekend als een enorme kaliumverwijdering. Wordt ook bijna niet meer voorgeschreven. Het eten van tomaten of bananen heeft bij mij helass geen enkele nut. Ik heb tot 6 laiumtabletten per dag geslikt en zlefs die grote hoeveelheid gooit mijn plastablet eruit en zelfs nog wat meer dan die 6 tabletten, dus dat is echt niet normaal. Nu is de vochttablet weg en wil de internist dat ik in elk geval nog tot volgende week dinsdag wacht alvorens een ander vochttablet voor te schrijven. Daarbij moet ik ook nog zo snel mogelijk een galblaasverwijdering ondergaan omdat er verschillende steentjes inzitten. Trouwens, afgelopen donderdag was mijn kalium 4.0 dus flink gestegen al. Nu afwachten od mijn lichaam het nog iets verder gaat opbouwen. A.s. woensdag moet ik 24 uur urine sparen en weer bloed laten prikken. Ik had die chloortalidon niet alleen om het vocht af te drijven maar ook om nierstenen te voorkomen. Ik had binnen een jaar een niersteen toen ik al eens eerder op verzoek van de huisarts was gestopt met chloortalidon. Toen weer opnieuw begonnen met chloortalidon en prompt binnen een paar weken een kaliumgehalte van maar 2.6 veel te laag want minimaal moet dat 3.5 zijn. Gevaarlijk om een hartstilstand te krijgen dus toen door naar de internist waar ik nu dus onder controle en behandeling ben. Het is moeilijk dus allemaal. Veel meegemaakt het laatste half jaar. Darmonderzoek en maagonderzoek, een niersteen van 1 cm gehad. Nu dus ook galstenen waarvoor de galblaas verwijderd moet worden. Maar dat doen ze niet als het kalium zo laag is. Mijn broer heeft 3 maanden geleden een hartstilstand gehad tijdens de galblaasverwijdering, hoezo toeval ?? EN nu ik ook een galblaasverwijdering. En afwachten hoe het met de kalium gaat verder. Ik zie door de bomen het bs niet meer op het moment. Alles draait om mijn lijf. OOk vaak pijn in mijn lijf. Morgen over een week krjg ik dan de uitslag van bloed en urineonderzoek en dan kijken of ik ook een middel kan slikken om nierstenen te voorkomen, dat ligt aan het hoeveelheid dat ik aan clacium in bloed en urine heb. Het was namelijk een claciumsteentje dat ik uitgeplast heb. Een heel gedoe allemaal dus en intussen zie ik als ene berg tegen de galblaasverwijdering op ook nog. Een heel verhaal dus. Groetjes van hier.

label.Geplaatst op 2010-07-19 14:35:09

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren