© 2024 solvo B.V.

Coronair spasme

Hallo allemaal. In november ben ik 2 keer opgenomen geweest met de symptomen van een hartinfarct, De eerste keer ben ik gecatheteriseerd en er is toen niks gevonden. Dus, zo zegt de carioloog, is het een coronair spasme geweest. Ik slik hier medicijnen voor en 2 maanden ging het goed, tot vannacht.... Ik werd wakker omdat ik vreselijke pijn tussen mijn schouderbladen had. Ik voelde de bui al hangen en jawel, daar gingen we weer. Het trok naar mijn borst en mn linkerarm, plus dat ik misselijk was en flink moest zweette, ik had het bloedheet. Het is net alsof hoog in mijn borstkas de hele boel verkrampt. De cardioloog had met vertelt dat, mocht het weer gebeuren, ik een spuitje onder de tond moest nemen want dan zou het weggaan. Niet dus. Het werd zelfs niet eens minder. Na ong, 25 minuten trok het weg en had ik lichamelijk het gevoel dat ik een marathon gelopen had. Ik ben doodmoe nu en wil alleen maar slapen. Dit lukt niet omdat ik lig te malen, ik ben nl doodsbang. Ik heb dit nu drie keer gehad en alle drie de keren in rust, \\\'s nachts als ik sliep. Ik haal me inmiddels vanalles in mn hoofd, zoals dat de cardioloog misschien iets over het hoofd heeft gezien. Ik hoop zo dat iemand deze klachten herkent en me kan vertellen wat het is want ik ben echt bang. Dat spuitje onder mn tong helpt niet, dan zou je toch denken dat het iets anders moet zijn? Ik zou het fijn vinden een reactie te krijgen. Karin


Karin, Heb je er al eens aan gedacht om naar een ander ziekenhuis te gaan en daar een second opinion te vragen?? Mogelijk dat je huidige cardioloog iets over het hoofd ziet, óf je klachten te licht inschat. Ik denk dat het de moeite waard is om te proberen. Succes

label.Geplaatst op 2008-02-07 21:02:55


Het is heel goed mogelijk dat jouw cardioloog het helemaal bij het rechte eind heeft. Kenmerk van coronaire spasmen (ofwel Prinzmetal angina) is dat ze niet optreden tijdens lichamelijk inspanning maar juist in rust en dan meestal 's nachts. Is dit bij jou ook het geval en ben je tussen de 30 en de 50? In de meeste gevallen is afzetting van lipiden (vetten) op de slagaderwanden de oorzaak. Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Coronaire spasmen zijn dan ook idiopathisch, zoals men dat noemt en dit wil zeggen: van onbekende oorzaak. Helpt het spuitje niet, vraag dan om pilletjes. Spuitjes bieden geen enkel voordeel. Pilletje onder de tong moet binnen 20 - 30 seconden verlichting geven en die verlichting duurt dan zo'n 30 minuten. Als de "normale" onderzoeken in het ziekenhuis geen uitsluitsel geven over wel of geen Prinzmetal angina, bespreek dan met je cardioloog de mogelijkheid van een provocerend onderzoek. Hierbij wordt onder strenge bewaking van de patiënt kunstmatig een coronair spasme opgewekt en geanalyseerd. Begin zelf maar met het dagelijks innemen van 1 aspirine (die van Bayer dus). Hiermee hou je in ieder geval het bloed redelijk dun, waardoor de kans dat je hart te weinig bloed toegevoerd krijgt afneemt.

label.Geplaatst op 2008-02-08 20:49:25


Hallo, ik heb soortgelijke klachten en vraag me echt af wat ik heb, ik krijg zo nu en dan van die pijn-aanvallen tussen mijn schouderbladen die zo hevig zijn dat ik echt even niks kan doen, ik hou me even rustig en na zo,n twintig tot 30 minuten bekomt het weer, maar ben ik doodop....wat is dit? kan iemand mij misschien vertellen wat dit zou kunen zijn? is het ook coronair spasme? of moet ik het in een andere hoek zoeken?

label.Geplaatst op 2008-04-17 21:47:49


Ben even benieuwd hoe het met je gaat... Ik heb zelf coronair spasmen sinds juli 2007, veel gerommel met medicijnen 30 aanvallen eerste halfjaar, toen 3 maanden niet, weer 2x achter elkaar, weer bijna 3 maanden niet, toen hele heftige aanval. Tussendoor steeds (combinaties van) medicijnen gewisseld en 2 catheterisaties waarvan 1 met provocatietest (opwekken van een spasme) om andere zaken uit te sluiten. nu bijna 15 weken geen aanvallen meer. Voor de aanvallen zelf ben ik niet meer zo bang, gek genoeg went t een soort na een keer of wat... kan er goed rustig onder blijven weet wanneer ik 112 moet bellen enzo, goede instructies van de cardioloog (ben zowel in Leiden als in Gouda geweest voor diverse onderzoeken en opnames) maar de angst voor eventuele schade (infarct) blijft nog wel. ben vorig jaar wel op diverse forums geweest maar ik werd er niet blij van en wilde -nog steeds trouwens!!- positief hierin blijven. ben nog maar 40 en heb gezin met jonge kinderen dus niet van plan in een hoekje weg te kwijnen en mezelf zielig te vinden ofzo... maar wel benieuwd hoe t anderen vergaat.

label.Geplaatst op 2008-09-23 21:55:30


Hallo Amber. Ik was zelf 39 en had kleine kinderen toen ik mijn spasme (en daardoor 2 hartinfarcten) kreeg.Ik heb sinds jan 2005 dus regelmatig last. Ik zou graag eens met je mailen,om ervaringen uit te wisselen, de cardiologen weten niet hoe ze ermee om moeten gaan ,staan met hun rug tegen de muur.Mijn mailadres is: heart65@live.nl Ik hoop dat we wat ervaringen kunnen delen.

label.Geplaatst op 2008-09-25 11:46:01

Naar forum Cardiologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren