© 2024 solvo B.V.

Klachten na dotteren

Mijn schoonmoeder van 63 jr heeft ca. 3 weken geleden een dotterbehandeling ondergaan, waarbij een stent is geplaatst. Haar klachten waren vooral kortademigheid bij het lopen, fietsen geen enkel probleem. Een aantal dagen na de behandeling kreeg zij een zeer hoge bloeddruk en voelde zich beroerd. In het ziekenhuis werden geen problemen vastgesteld, alles zag er goed uit. Echter zij heeft het gevoel dat haar klachten tot nu toe niet zijn afgenomen. Zij heeft vanuit het ziekenhuis een minimale voorlichting gehad. Via de Hartstichting heb ik al informatie voor haar gezocht en een brochure gedownloaded. Echter nergens vind ik een algemene richtlijn hoe lang het herstel duurt na een dotterbehandeling. Dit zal uiteraard per persoon verschillen, maar wanneer zou er in het algemeen sprake moeten zijn van een afname van de klachten. Wij maken ons hier nl. best bezorgd om.


Ik kan alleen putten uit ervaringen die ik heb. Het gaat dan om twee dingen. Als eerste kan het mogelijk een reactie van het lichaam zijn op het "onnatuurlijke" materiaal in het lichaam. Als tweede kan het natuurlijk ook zijn dat uw schoonmoeder geestelijk (en lichamelijk) moet wennen aan het feit dat ze gedotterd is en dat ze weer moet vertrouwen op haar hart en lichaam. Ik ben geen arts hoor, ik put uit ervaringen. Succes!

label.Geplaatst op 2005-08-06 09:32:09


Ik Ben eind juni gedottert met 3 stents plaatsing ook ik heb nogal het gevoel dat het nog hapert maar tijdens Cardio-Sport voel ik niets en dat is een goed teken zeggen ze ik benop revalidatie geweestin Duitsland daar hebben ze me op mijn gemak en conditioneel weer fit gemaakt, dus als u gaat fietsen of wandelen en u voelt zich daarbij goed dan heeft dotteren toch effect gehad en als tip blijf altijd vragen aan cardioloog zonder iets te vragen vinden zei het goed en staat u binnen drie minuten weer buiten. Veel succes. Mindy

label.Geplaatst op 2005-12-03 14:41:07


het is bekend dat na een dotterprocedure pijn op de borst kan ontstaan. dit is uit irritatie van de behandeling. is uw moeder plotseling gedotterd? Of gepland. dotteren is leuk, omdat het snel en gelijk effectief is. Maar daardoor wordt vaak vergeten dat je ook moet wennen aan het feit dat je hart je in de steek heeft gelaten en dat je nu ineens weer hem moet vertrouwen. dat kan een grote factor wezen bij veel patienten. uw moeder heeft waarschijnlijk medicatie wijzegingen gehad. door de dotter wordt de hartspier weer meer van bloedvoorzien, meer zuurstof. als de medicatie niet aangepast is na de dotterprocedure kan de bloeddruk te laag zijn en kunnen de klachten daardoor ontstaan. het gaat dan ommiddelen die van invloed zijn op de bloeddruk en op de pompfunctie van de hartspier. probeer vooral geen belemmering in mobiliteit te krijgen want niets is belangrijker voor een hartpatient dan beweging en mobiel zijn. dit zijn adviezen die ik als verpleegkundige geef,

label.Geplaatst op 2005-09-08 22:10:26

Naar forum Cardiologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren