© 2024 solvo B.V.

Ontspannen bij steken op de borst

Bijna 3 jaar geleden is mijn vader na een hartinfarct op vrij jonge leeftijd (48) overleden. Sindsdien heb ik (ben nu 21) zelf steeds vaker last van steken op m\'n borst. (had ik voor het overlijden van mijn vader ook al last van alleen dan minder vaak) Nu weet ik dat het misschien als fantoom-pijn gezien kan worden, of soms na langdurig slechte houding (voorover gebogen bij computerwerk), alleen zijn de laatste keren de steken op m\'n borst toch vrij vervelend geweest. Ik denk zelf dat het misschien ook met stress/spanningen te maken kan hebben en de beste manier om er af te komen is door je te ontspannen (te rusten) op de momenten dat ik er last van heb, alleen is dat vaak vrij lastig. Als ik er eenmaal last van heb gaan de gedachten alle kanten op en is ontspannen vrij lastig. Nu vroeg ik me af of er misschien iets van een licht medicijn is om wat meer te ontspannen. En als het dan ook nog eens kan niet iets in pil/capsule-vorm, aangezien ik zeer slecht ben met het slikken van dergelijke dingen.


Ik denk dat je dit even moet bespreken met je huisarts,omdat wel van belang is om te weten wat de oorzaak van het hartprobleem van je vader was.Het kan nl zijn dat je een hoog cholesterol hebt (familiaire aanleg)en dat moet dan behandeld worden.Bovendien denk ik dat doorlopen de klachten alleen maar zal laten toenemen omdat dit stress geeft.Dan kom je in een vicieuze cirkel terecht. succes ermee

label.Geplaatst op 2005-09-14 09:54:48


Beste chiel een klein handvat omte kijken of de klachten cardiaal zijn. het is niet heilig makend maar een handvat. als je steken op je borst hebt, probeer dan diep en snel in te ademen. als de steken dan erger worden is een probleem van je houding of (in doem scenario's) een longembolie. ga uit van het eerste. blijft de pijn het zelfde dan zou het je hart kunnen zijn. volg hoe dan ook het advies van nurse op. rustgevende middelen als oxazepam zijn goed bij stress en zijn vrij klei en dus gemakkelijk in te nemen.

label.Geplaatst op 2005-09-14 10:04:22


Ik zou met die klacht toch eens naar een dokter trekken... Maar wat helpt bij pijn en steken... aan het hart, is hoesten... Daarmee kan het hart eventuele klonters of stoornissen weghoesten...

label.Geplaatst op 2005-11-01 18:45:55


In elk geval alvast dank voor de snelle reacties! Een vicueuze cirkel zal het niet zijn/worden hoor. Het gebeurt gewoon af en toe, vooral als ik er aan denk (of als ik iets voel dat het wat versterkt wordt door dat denken). Ik heb vlak na het overlijden als bloedwaarden laten meten en die waren verder in elk geval prima in orde. Niet speciaal iets erfelijks dus. (Alleen wat afvallen zou geen kwaad kunnen, was het enige neven-advies) Oxazepam is toch zoiets als valium? Klinkt toch vrij 'fors' als medicatie. Ik zat zelf gewoon meer iets aan bijv. een alternatieve spray/druppels van Vogel ofzo te denken. Niet een officieel medicijn, maar als het helpt....en in elk geval is het een natuurlijk product en ook niet heel sterk.

label.Geplaatst op 2005-09-16 01:57:02


Hai, valeriaan druppels zijn rustgevend en homeopatisch, mensen die examenvrees hebben gebruiken het ook. succes ermee

label.Geplaatst op 2005-09-16 12:22:48


p.s. ik raad je trouwens wel aan om het een keer goed na te laten kijken, om uit te sluiten dat het aan je hart ligt. Als je nou weer eens een erge aanval hebt, dan moet je gewoon meteen naar de e.h.b.o gaan, dan kunnen ze meteen een hartfilmpje maken en bloed afnemen, aan de hand daarvan kun je heel goed zien of het aan je hart ligt of niet. WEL DOEN HOOR!!

label.Geplaatst op 2005-09-16 12:31:37


De 'aanvallen' zijn lang niet altijd echt heftig. En ik ben zelf rationeel/nuchter genoeg om het aan slechte houding of stress te linken. M'n bloedwaarden zijn dus al eens onderzocht en goed bevonden. Misschien dat eventueel een hartfilmpje en/of nog een nieuw bloedonderzoek wat meer rust kunnen geven....maar ja, dat zal niet erg goedkoop zijn. (Zeker niet voor een student met een basis studentenverzekering)

label.Geplaatst op 2005-09-18 00:51:24


Hoi chielb die valleriaan druppels zijn heel goed. oxazepam is niet zwaar, het nog lang geen valium (=diazepam), oxazepam ook wel seresta genoemd. via de huisarts een ecg laten maken kan geen kwaad en weer bloed aflaten nemen kan ook geen kwaad. het lijf kan veranderen. ik zou het wel uitsluiten als ik jou was. valleriaan druppels kan je via de drogist en aphotheek kopen en de oxazepam kan alleen via de huisarts op recept. succes katja78

label.Geplaatst op 2005-09-19 14:17:27


Ik kijk wel eens voor die druppels. Ik kan zelfs geen miniscuul pilletje doorslikken, dus dan maar de druppels....stuk makkelijker. :) Nou kan ik ook van een mug een olifant verder maken met diepgaande analyses/ecg-scan e.d. aangezien er 3 jaar geleden ook al niks aparts geconstateerd was. Alleen natuurlijk het bekende meer bewegen en wat kilootjes eraf zijn zeker nodig. Scheelt altijd best wat....

label.Geplaatst op 2005-09-20 00:55:27


Ja ChielB het is bekend dat weinig beweging en overgewicht niet goed is voor de mens. Hoe zwaarder je wordt hoe vetter je hart wordt en hoe kleiner de kamers en boezems vanhet hart worden waardoor er een hoge bloeddruk ontstaat. op lange termijn geeft dit dus aderverkalding en plaque vorming aan de binnenkant van je vaatwand. De welbekende vernauwingen op de hartvaten. door dat het hart veel weerstand krijgt door de hoge bloeddruk wordt de hart spier ook dikker en dan wordt het volume van je kamers en boezems ook weer kleiner. waardoor je hartfalen kan krijgen. dat houd in erg lang ziek en zwak wezen. dat moet je niet willen. succes met afvallen en meer bewegen. en niet te veel bewegen want dat is wederom niet goed voor je hart!! gr. katja78 ps. als je nog meer motiverende theorien wil horen zeg je het maar. ik ben tegen overgewicht, roken(tot het onredelijke aan toe) enzo eigenlijk!!!!

label.Geplaatst op 2005-09-22 21:36:27


ChielB, Ik lees 2 maal dat de laatste bloedcontrole 3 jaar geleden heeft plaatsgevonden. Lijkt me nu een gelegenheid bij uitstek om opnieuw onderzoek te laten doen. In 3 jaar kan immers veel veranderen. En wat je studenten verzekering betreft, maak je daar geen zorgen over, want je kunt toch aantonen bij je huisarts dat het "noodzakelijk" is. Succes.

label.Geplaatst op 2005-09-24 18:16:29


Beiden weer bedankt voor de reactie. Ik ga binnenkort idd maar weer eens gewoon een algemene controle laten doen. En voor Katja: roken doe ik uit principe niet, scheelt alweer. Alleen meer bewegen is wel noodzakelijk. (het afvallen gebeurt bij mij al snel bij meer bewegen, dus dat scheelt alweer). Het is alleen vaak de stimulans die er ontbreekt om actief bezig te gaan. Gun me er geen tijd voor en de motivatie is er vooraf vaak wel maar op het moment dat ik zou moeten gaan sporten is die vaak stukken minder. Voordeel van in een stad wonen, ik loop/fiets in elk geval dagelijks wel veel. Tenminste wel iets al. :)

label.Geplaatst op 2005-09-25 18:27:52


Hoi Chiel Ik ebn blij dat je een principiele niet roker ben. Dat scheelt al zo ontzettende veel. Ik ben een hele onredelijke en niet meer objectieve tegen alles en iedereen die rookt. Gaat erg ver bij mij. Weet dat de beweging die je dagelijks maakt op langere termijn niet meer effectief is omdat je lichaam daaraan went. Misschien kan je een van je medestudenten of vrienden ook stimuleren om meetegaan. Bij mij helpt het dat ik niet alleen moet en dat ik dan een afspraak heb met iemand anders. Groetjes Katja

label.Geplaatst op 2005-09-30 12:40:34

Naar forum Cardiologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren