© 2024 solvo B.V.

Mediane (mediale) halscyste dochter

Hoi, Mijn dochter van 5 is in April dit jaar voor de eerste keer geopereerd aan een mediane (mediale) halscyste. Helaas voor ons heeft de chirurg deze keer niet het stukje van het tongbeen weggehaald, wat volgens de mij nu bekende info wel nodig is. Ze heeft daarna een ontsteking gekregen en de cyste was weer terug. Nu is ze twee weken geleden (10 nov.) wederom geopereerd en is dus wel het stukje tongbeen verwijdert, deze keer was de ingreep wat lastiger en moest ze ook een nachtje blijven allemaal oke als het maar goed komt. Maar helaas nadat vorige week de zes hechtingen verwijdert waren kwam er weer een bult en deze keer ook twee keer groter dan de vorige keren. gisteren bleek dat deze bult rood werd en toen wij bij de chirurg kwamen bleek dat het allemaal wederom ontstoken is en het er dus (nu al) weer uitziet dat de cyste terug is. uit info die ik gevonden heb, na veel moeite want er is weinig info te vinden, bij het UMC in Nijmegen staat dat het stukje tongbeen verwijdert dient te worden en als dat gebeurt is de kans dat het terug komt minder is dan vijf procent.De twee verschillende chirurgen die mijn dochter geopereerd hebben weten ook niet goed hoe dit nu komt en we worden nu doorgestuurd naar het UMC in Nijmegen, maar aangezien ik weinig verdere informatie kan vinden hoop ik dat er iemand is die mij iets meer kan vertellen over deze vervelende cyste, want het lijkt mij toch niet goed dat een meisje van 5 iedere keer maar weer geopereerd moet worden. Alvast erg bedankt voor iedere info!!!!!!!!!


Hoi, onze dochter van bijna 4 jaar heeft ook zo'n mediane halscyste. Na een aantal bezoeken aan de huisarts en het ziekenhuis zijn we toch doorverwezen naar het WKZ (wilhelmina kinderziekenhuis in Utrecht). We zijn er inmiddels ook geweest en we hebben hele goede uitleg gehad. De cyste moet inderdaad verwijderd worden en door het tongbeen loopt een klierstroompje dat verwijderd moet worden, gebeurd dat niet helemaal dan komt de cyste weer terug. Ze bekijken een speciaal gebied van de tong tot aan de schildklier en daar dient alles goed schoon gemaakt te worden. Bij onze dochter is het nog niet ontstoken geraakt maar als dat gebeurd dan vinden er verklevingen plaats en wordt het verwijderen bemoeilijkt (zoals bij jullie). Bij het ongeboren kind vindt de indaling van de schildklier plaats en daarbij is iets achter gebleven, dat dus verwijderd moet worden. Zoals wij zijn behandeld na ons eerste bezoek heb ik het volste vertrouwen in het WKZ. De operatie zal ongeveer over 5 weken plaats vinden (we hebben nog geen datum). Misschien is bij jullie de operatie al geslaagd als je dit bericht leest maar anders veel succes.

label.Geplaatst op 2007-01-30 20:23:57


Dank je voor je reactie. Gelukkig ziet het er nu na een aantal operatie's goed uit bij mijn dochter. Ze heeft nu wel een behoorlijk litteken, maar dat wordt nog wel minder en het zit aardig in de plooi van haar hals. Je kunt als ze slikt goed zien dat het inderdaad verbonden is geweest met haar tongbeen want dan beweegt de hechting als het ware naar binnnen. Het is nu al een aantal weken rustig dus we gaan er nu vanuit dat het allemaal goed komt/is. Uit uw uitleg kan ik uithalen dat uw chirurg goed weet waar hij het over heeft en ik hoop voor u en voor uw kindje dat na éen goede operatie alles weer goed komt. Heel veel sterkte.

label.Geplaatst op 2007-02-05 19:52:59


Helaas is bij mijn dochter nu iets meer dan een half jaar na de tweede operatie de cyste toch weer terug. Op dit moment is hij nog niet ontstoken en we hopen nu zo snel mogelijk terecht te kunnen in het UMC in Nijmegen bij de kinderchirurg. Aangezien bij de vorige operatie het stukje tongbeen is weggehaald zou de kans zeer klein zijn dat het terug kwam. Ik hoop dat de kinderchirurg ons kan uitleggen waardoor het komt dat de cyste toch weer terug is. Claudia ik zou graag horen dat het met jullie kindje goed gaat? Groetjes Wendy

label.Geplaatst op 2007-08-02 14:51:12

Naar forum Chirurgie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren