© 2024 solvo B.V.

Sinus Pilonidalus

Ik ben in maart verholpen van een sinus pilonidalus net boven mijn stuitje. Opzich vond ik het allemaal geen probleem, operatie ging goed en heb heerlijk geslapen onder volledige narcose. Ik verwachte dan ook een paar weken niet te werken en daarna de draad weer op te pakken. Helaas is dit ietsje anders gelopen, opzich ging alles goed en na ongeveer 3 maanden weer gaan werken. De wond was pittig, zo een 10cm lang en redelijk diep. Het bovenste gedeelte wat zichtbaar is(net boven de bilnaad) ziet er netjes en rustig uit. Helaas is het het gedeelte wat ik niet kan zien wat op dit moment de ellende veroorzaakt. Het is nu bijna november, dat is dus bijna 7 maanden en nog steeds ondervind ik last van de operatie. Bloed komt er niet meer uit, ik ben voor een controle een par weken terug naar het ziekenhuis gegaan. De behandelende arts had geen reden om te denken dat het om een recidief zou gaan. Het is alleen erg vreemd, want het doet alleen zeer als ik loop en niet als ik zit. na bijna 7 maanden begin ik er redelijkerwijs genoeg van te krijgen, het wil kennelijk maar niet dicht? Ik douche nog steeds elke dag om de wond netjes schoon te houden. Zo zijn er dagen dat ik er bijna geen last van heb en zo zijn er dagen dat ik er pittig last van heb. Volgens de arts is de wond rustig en moet deze gewoon vanzelf genezen, tevens is de wond niet diep meer maar vrij oppervlakkig. Mijn vraag: Iemand ervaring met de geneestijd hiervan? Of zijn er mogelijkheden waardoor ik het geneesproces kan versnellen.. Want dan kan ik de draad weer eens oppikken en verder gaan met me leven. Het is gewoon zo frustrerend om er wel/niet last van te hebben. Alvast bedankt, iemand die dacht dat dit een simpele ingreep zou zijn met weinig gevolgen..


Hi Declan, Wat een verschrikkelijk verhaal. Mijn vriend is gisteren geopereerd. Ze hebben de wond van ongeveer 6cm opengelaten. Ik hoor van zoveel mensen dat het vaak weer terug komt. Maar we blijven positief. Ik heb wel gehoord dat zwavelpillen zouden werken voor een snellere genezing. Ik wens je heel veel sterkte en gezondheid en hoop dat je er snel vanaf raakt. Groetjes Jetje

label.Geplaatst op 2009-05-27 21:03:32


Nou ondertussen ben ik er gelukkig vanaf, de wond is helemaal genezen en ik heb nergens meer last van. 1 ding heb ik geleerd van dit verhaal, en wellicht een goeie tip voor je vriend. Hou de haargroei in de gaten! Vooral vanaf week 4 ongeveer. De doktoren geven aan dat een sinus polinidalus met 4 maanden over moet zijn. Echter geld dit alleen als de wond niet door haargroei word belemmerd in zijn herstel. Dit was bij mij het geval, vanaf week 4 was er weer nieuw haar gegroeid wat in de wond groeide. Door bewegen hield dat continue de wond open. Op aanraden van de doktoren ben ik toen naar een laser kliniek gestuurd voor laser ontharing rond de wond. Dat was een pijnlijke rit, maar heeft alle problemen verholpen. Tevens verlaagd dat de kans op recidive. Dus 1 tip, hou die haargroei goed in de gaten rondom de wond. Desnoods scheer je het bij of iets in die vorm, zolang het maar niet in de wond komt. Oh en mocht je gaan laserontharen dan zijn die kosten voor jezelf. Ik heb geprobeerd op medische basis met ondersteuning van een brief van de dermatoloog de kosten te laten dekken door het ziekenfonds. Helaas mocht dit niet baten, ik kreeg glashard een brief terug dat laserontharing alleen voor vrouwen op hun bovenlip word vergoed. Kosten zijn 100 euro per keer en je moet ongeveer een keer of 7 a 8. Echter is het aantal keren sterk afhankelijk van het haartype en huidskleur. Maar gezien het type persoon dat vatbaar is voor een sinus pilonidalus denk ik niet dat het sterk zal afwijken bij jouw vriend.

label.Geplaatst op 2009-05-27 21:16:00

Naar forum Chirurgie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren