© 2024 solvo B.V.

Diane 35, Minerva of cyproteronacetaat/Ethinylestradiol??????????

Heey Ik heb pas een berichtje geplaatst dat ik een aantal jaren de Diane 35 had geslikt en dat het goed ging, ik was er een tijd mee gestopt, ging niet zo goed en nu ben ik weer begonnen een maand en heb heel veel pukkels. Nu zeiden ze bij de dokter dat Diane 35 een andere naam had gekregen en in een andere verpakking zat: namelijk Minerva of yproteronacetaat/Ethinylestradiol. Nu las ik allerlei verontrustende berichten op het internet, dat deze naamloze pil, juist ANDERE stoffen bevat dan de Diane-35 en dat er al heel veel klachten zijn binnengekomen. Mijn vraag is: zou het daar aan kunnen liggen dat ik nu in één keer zoveel acné heb?? En mag een dokter je zo maar in één keer een naamloos merk voorschrijven zonder jou om toestemming te vragen????????? Ik ben hier behoorlijk van geschrokken, wie kan me helpen??


De diane-pil bevat als werkzame stof de combinatie van cyproteron-acetaat en ethinyl-oestradiol. Minerva bevat exact dezelfde werkzame stoffen. Met andere woorden, je hebt gewoon hetzelfde gekregen. Reden waarom dit gedaan wordt, is omdat als je de diane-pil koopt (is een merk) dat vaak duurder is dan de werkzame stoffen zonder merkje. Uiteraard komen van dit soort dingen veel 'klachten', omdat men niet weet dat je met hetzelfde medicijn te maken hebt. Antwoord op jouw vraag "kan de toename van pukkels hieraan liggen?" Zeer waarschijnlijk niet.

label.Geplaatst op 2005-07-09 16:49:49


Heey co! Ik hoop dat je dit leest, maar ik heb vanmorgen de dokter gebeld en kreeg de assistente aan de telefoon. Ik heb de reden uitgelegd waarom ik liever de Diane 35 pil wilde, maar ik kreeg hem gewoon niet, hij werd botweg geweigerd, die bestond niet meer zei ze, ook al zijn het dezelfde pillen, ik heb toch recht op de Diane 35, die is mij toch in de eerste instantie voorgeschreven!

label.Geplaatst op 2005-07-11 18:54:52


Hoi, ik heb ook opeens ontzettende last van een soort van talgbultjes..en ik ben nu net 4 maanden met deze pil bezig...en daarvoor had ik dat totaal niet! wat voor klachten heb jij precies??ik denk namelijk ookd at het van deze pil komt..want toen ik em vroeger gebruikte had ik deze klachten totaal niet..ik heb verder geen pukkels of puistjes..meer onderhuidse talgbultjes dus..gr P

label.Geplaatst op 2005-10-31 17:22:32


Hallo Ik ben Hedwig ik ben net begonnen met het slikken van de pil ik ben nu een maand bezig ik heb enorm last van acne!! en ik zit er echt heel erg mee!! maar ik zie nog helemaal geen verandering! In het begin leek het wel alsof je het zag maar later op het eind van de strip leek het erger te worden en ik ben echt bang dat het niet gaat werken !! zou iemand mij alsjeblieft kunnen zeggen of het normaal is dat het erger wordt ?? alvast bedankt!!

label.Geplaatst op 2005-12-15 20:51:53


heb je hier nog steeds last van? ben je overgestapt op een andere pil? Ik ben hier heel benieuwd na, want ik zit nu met hetzelfde probleem..

label.Geplaatst op 2008-09-14 17:59:35


Ik vind het wel vreemd omdat ik op internet allerlei verontrustende klachtenl lees, en ik had zelf ook al lange tijd klachten sinds ik minerva gebruik, maar ik wist niet dat ik een 'andere' pil had, als één of 2 mensen een klacht hebben hoef je het nog niet zo serieus te nemen maar er staan Forums vol op internet met dit soort klachten, alle reacties van wetenschappers gaan ook tegen elkaar in, de één zegt dat de pillen exact hetzelfde zijn de ander zegt weer dat de hulpstoffen in beide pillen verschillend zijn, ik zit er eigenlijk een beetje mee dat een dokter het recht niet heeft om mijn pil te veranderen zonder toestemming, ook al is die in feite 'hetzelfde als de diane35 pil, een dokter moet toch eerst toestemming vragen! en het lijkt me wel dat die klachten gegrond zijn, vooral omdat er zoveel mensen met soortegelijke klachten zijn, dat moet wel serieus genomen worden!

label.Geplaatst op 2005-07-09 17:35:53


Ik weet niet of de diane nog bestaat. Ik denk het wel overigens.

label.Geplaatst op 2005-07-13 22:39:17


Hoi, Ik had eerst niet in de gaten dat ik een andere pil slikte, ze zeiden dat de verpakking alleen was veranderd, maar ik had erge klachten dus ben ik maar op internet gaan kijken en toen las ik dat de pil wel hetzelfde was, maar dat alleen de hulpstoffen anders waren. toen zei ik bij de dokter dat ik de diane 35 weer wilde, maar dat kon niet, dat was niet mogelijk, zei de assistente tenminste, die konden ze niet meer leveren en ze hadden nu deze in de verkoop omdat die goedkoper was voor de klant, dikke onzin, want toen ik de rekening kreeg, stonden beide pillen erop en het scheelde excact een euro. toen heb ik nog een keer gebeld en toen zei ik dat ik een afspraak wilde maken met de dokter om die reden, en toen kon ik de pil in 1 keer wel krijgen toen ik dreigde om naar de dokter te gaan en dat de assistente maar een afspraak moest maken. nu heb ik de diane 35 weer. de pil hiervoor veroorzaakte bij mij, veel meer acné onrustige huid, rode huid, geiriteerde huid enz.

label.Geplaatst op 2005-10-31 17:34:44


Hoi Hedwig, Toen ik begon met de pil merkte ik ongeveer na een maand wel verschil. Ik had amper meer last van acné 1 of 2 pukkeltjes en dat was het enige eigenlijk. Sinds ik een tijd gestopt ben en inmiddels al weer een halfjaar bezig ben is het resultaat lang niet zo goed als in het begin toen ik de pil gebruikte. Ik heb nu weer heel erg last van acné terwijl ik toch al heel lang de pil weer slik. Het zou kunnen dat ik er wisselend op reageert, bij mij sloeg het in het begin heel goed aan en nu niet meer. Ik heb de bijsluiter wel gelezen en er staat wel in als je weinig resultaat merkt dat je contact op kunt nemen met je huisarts. Ik heb dit niet gedaan, maar ik reageer op je bericht omdat ik het ook best raar vind dat de pil niet aanslaat bij jou en bij mij ook niet meer goed terwijl hij toch wordt voorgeschreven en bij heel veel mensen wel helpt. Dus als je antwoord krijgt op je bericht laat je het mij dan ook even weten??? Succes ermee in ieder geval

label.Geplaatst op 2005-12-15 21:18:20


Je hebt wel gelijk dat de hulpstoffen anders zijn. Maar die hebben geen werking. Het gaat om de werkzame stoffen. Overigens verandert je arts het medicijn niet, dit is sinds kort verplicht door het ministerie van volksgezondheid! Het moet dus. Zelfs als de arts diane voor zou schrijven, dan zou je waarschijnlijk nog met het merkloze medicijn thuis komen. En ja, er zullen ongetwijfeld forums vol staan met klachten van mensen. Veel van die klachten zullen voortkomen uit het feit dat mensen denken daadwerkelijk een ander medicijn te hebben. Dan worden meteen alle veranderingen aan het 'andere' medicijn geweten, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Kort gezegd, zal het allemaal wel reuze meevallen, als alle klachten bij elkaar worden genomen.

label.Geplaatst op 2005-07-09 23:28:01


hoi jeniffer bedankt voor je reactie :D !! Wat raar dat hij niet meer bij jou werkt terwijl hij eerst zo goed hielp!!! Bij mijn zus sloeg het al aan na een week mn moeder zegt dat ik het even de tijd moeten geven voor dat het werkt ik hoop egt dat het werkt !! ik zit nu in de stop week,,, ik heb niet egt het idee dat het erger wordt alleen dat het weer het zelfde word zeg maar,, (ik krab ook nu weer) waardoor het waarschijnlijk ook weer erger word! maar heb mezelf beloofd dat niet meer te doen!! Ga jij er nog mee naar de dokter dan? zoja krijg je dan een ander soort pil ofzo ?? alvast bedankt :D! hedwig

label.Geplaatst op 2005-12-16 11:38:08


Bedankt voor je reactie!! Misschien zeur ik, maar ik wil toch graag nog wat informatie :-). Ik vraag me af waarom de Diane 35 nog bestaat, als iedereen de goedkopere variant, minerva of de merkloze voorgeschreven krijgt. Als ik bijvoorbeeld de Diane 35 weer terug wil, dan zou dat dus zonder probleem kunnen omdat het hetzelfde medicijn is! Ik ben uiteindelijk degene die het moet betalen, dus ik snap de switch naar minerva en de merkloze niet goed. Als ik de Diane 35 weer wil hebben, wat voor bezwaar zouden ze daar dan tegen in kunnen brengen? Die kreeg ik immers de eerste twee jaar ook voorgeschreven, ik snap het allemaal niet zo goed, maar ja zal wel aan mij liggen :-(

label.Geplaatst op 2005-07-10 12:43:28


Volgens mij is juist de diane pil de enige pil die nog vergoed wordt, aangezien er voor deze pil andere indicaties bestaan dan enkel anticonceptie. Ik denk wel dat het mogelijk is om gewoon de diane te krijgen (misschien met bijbetalen) maar vraag dat anders gewoon even aan je huisarts de volgende keer dat je er bent. Nogmaals, ik denk niet dat je klachtem komen van deze merkloze pil. Het zal zeer waarschijnlijk komen doordat je er even mee gestopt bent. Dit zie je ook wel vaker bij andere vrouwen.

label.Geplaatst op 2005-07-10 22:15:26


Heel erg bedankt voor al je adviezen, het heeft me echt verder geholpen!!!! :-) Groetjes Jennifer

label.Geplaatst op 2005-07-10 22:21:53

Naar forum Dermatologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren