© 2024 solvo B.V.

Huid atrofie

Vanwege eczeem heb ik gedurende de afgelopen 12 jaar, zo\'n 3x per jaar (2x per dag gedurende 3 weken) LOCOID vetcreme op mijn penis moeten smeren. Als gevolg daarvan heb ik nu last van huid atrofie (dunne huid) op mijn penis. (gezien de plek dus iets wat ook heel slecht voor mijn humeur is). 7 maanden geleden ben ik gestopt de zalf te gebruiken. De eerste maanden daarna had ik ontzettend veel last van de huid. Daarna werd het langzaam beter. De laatste paar maanden lijkt het echter niet verder te genezen. Mijn vraag: - Weet iemand of het uberhaubt ooit zal genezen, - hoe lang het dan kan duren. - Hoe het genezingsproces precies verloopt (up en downs) - Of er middeltjes bestaan tegen huid atrofie - Waar uberhaubt informatie over huidatrofie te vinden is op het internet? alvast erg bedankt, Piet


Eczeem geneest eigenlijk niet. Het is een aandoening die voor een groot deel genetisch bepaald is en vaak samen voorkomt met astma, hooikoorts en allergieen (en deze aandoeningen in de familie). Het beloop kan behoorlijk wisselend zijn: dan weer last, dan weer geen last. Over het algemeen kom je er niet meer van af. Wel is het zo, dat dit soort aandoeningen naarmate de leeftijd vordert in hevigheid afnemen. Alleen dan heb je het wel over een jaar of 40-50 (als 75 je geboortejaar is ben je daar nog even niet aan toe dus). Normaal gesproken wordt de huid van zo weinig smeren als jij doet niet zo erg dun. Jammergenoeg is de huid bij de penis al erg dun en gevoelig voor corticosteroiden. Er bestaan overigens geen middelen die de huid dikker maken. De reden dat het misschien moeilijk is om informatie te vinden, is dat huidatrofie geen ziekte is, maar een symptoom. Dus staat het ook niet als ziekte beschreven. Een eventuele oplossing ligt in de nieuwere eczeemzalven als protopic en elidel. Deze bevatten geen corticosteroiden. Alleen weet ik niet of je daar in aanmerking voor komt. Overleg dit anders met je huisarts of dermatoloog.

label.Geplaatst op 2004-07-06 17:33:38


Bedankt voor de info, maar weet je misschien ook of die dunne huid vanzelf over gaat (ook al is dat na lange tijd). Omdat is sinds ik de zalf tegen eczeem niet meer gebruik, het na een paar maanden wel heel langzaam minder geiriteerd begon te voelen (leek mij hoopvol), maar omdat het na 7 maanden nog niet volledig hersteld is, en het de laatste 2 maanden ook niet verder lijkt te genezen begin ik toch bang te worden. - Enig idee of de huid zich herstel (als ik die zalf niet meer gebruik) - Hoe lang dat kan duren - En of het normaal is dat het dan af stil staat en/of iets achteruit gaat? Nogmaals bedankt

label.Geplaatst op 2004-07-07 10:49:13


Ik weet niet of je arts, of nog in opleiding bent......maar naar aanleiding van je reacties zou ik het wel denken. Al jaren smeer ik op mijn boven-arm Ibaril en heb de dokter gevraagd wat de reden van die jeuk is, geen idee maar als het helpt tegen de jeuk smeer maar, ik heb inderdaad astma-bronchiale. Toch vreemd dat ik op deze site moet vernemen dat ik het eventueel door mijn astma kan hebben............ bedankt Co

label.Geplaatst op 2004-07-11 12:23:37


Jammergenoeg is er geen eenduidig antwoord op je vragen. Een dunne huid (als gevolg van corticosteroiden) kan bij staken van de zalf wel degelijk weer in dikte toenemen. Dat de huid weer zo dik wordt als vroeger is onwaarschijnlijk. En ja, zoiets kan in ups en downs gaan. M.a.w. geen van je vragen is duidelijk te beantwoorden. Je zult het beloop af moeten wachten, hoe vervelend dat ook is.

label.Geplaatst op 2004-07-07 17:31:42


Nog even ter informatie. De astma veroorzaakt NIET jouw jeukende plekje. Waarschijnlijk is jouw plekje een eczeem-achtig plekje en daar worden inderdaad snel corticosteroiden voor voorgeschreven (en terecht overigens!). Wat je alleen ziet, is dat bepaalde ziektebeelden vaak samen voorkomen, zoals bij de atopische aanleg (astma, allergie, hooikoorts en eczeem). Het enige dat je dan kunt zeggen, is dat het mogelijk is dat jouw atopische aanleg ook veroorzaker van dat plekje is. Er is dus niet met zekerheid te zeggen waardoor dat plekje veroorzaakt wordt. Het klinkt allemaal wat ingewikkeld en bijna juridisch, maar zo zit de geneeskunde in elkaar. Er is bijna nooit met zekerheid een diagnose te stellen. Je gaat altijd uit van waarschijnlijkheid. Overigens weet jouw dokter dit hele verhaal over atopie ook echt wel. Hij/zij heeft dan alleen niet bovenstaande uitleg gegeven.

label.Geplaatst op 2004-07-11 13:40:27


Nogmaals heer hartelijk dank, eindelijk eens wat concrete informatie. (niet weten waar je aan toe bent is heel erg vervelend0 Tot slot toch nog een drietal vragen: 1) Is het mogelijk een indicatie te geven, na hoeveel tijd de huid (voor zover mogelijk) hersteld is. Ik heb veel geduld, maar wil toch graag weten waar ik dan de rest van mijn leven aan toe ben. (de huid is nu na 7 maanden nog te zwak om er veel meer me te doen dan urineren). 2) Als de huid niet voldoende hersteld voor normaal gebruik bij sex. Zou dan (klink extreem), een huidtransplantatie een oplossing kunnen bieden. (of komt het probleem dan gewoon weer terug), of geeft de littekens van zo'n transplantatie meer problemen dan huidatrofie op zichzelf? 3) Weet u misschien of er onderzoek gedaan wordt naar middeltjes om huidatrofie te herstellen, zodat er mogelijk in de (nabije) toekomst een oplossing kan komen? (en of er al een beetje schot zit in zo'n onderzoek? Ik weet ik vraag veel, maar ben erg dankbaar groet, Piet

label.Geplaatst op 2004-07-08 10:40:27


De antwoorden: 1. Misschien heb ik het in mijn vorige bericht niet zo duidelijk neergezet, maar het is ernstig de vraag of de huid de oorspronkelijke dikte weer krijgt. Ik zou daar niet van uitgaan. Het is zo, dat je eigenlijk met iedere verdikking van de huid blij moet zijn. 2. Hier kan ik niet zo'n eenduidig antwoord op geven. Er worden met enige regelmaat penissen gereconstrueerd (na bv. een ongeval), maar of dat hiervoor gebeurt?? Ik betwijfel of het mogelijk is. Want zo'n reconstructie brengt ook allemaal problemen met zich mee in de vorm van verlittekening. Dat kan dan ook weer problemen bij de sex opleveren. 3. Ook dit weet ik niet. En ook hier zou je niet te veel hoop op moeten vestigen. Om een geatrofieerde huid te herstellen moet je op celniveau werken. Dat gaat gewoonweg nog even niet. De toekomst zal meer zijn, dat de pijlen gericht worden op preventie (zoals ik al genoemd heb, de niet-corticosteroidhoudende zalven als protopic en elidel). Conclusie (hard maar waar): ik zie zo snel niet hoe dit probleem opgelost moet worden. Heb je het er overigens wel eens over gehad met je huisarts? Dat is iets wat je altijd nog kan proberen.

label.Geplaatst op 2004-07-08 11:01:24


Nu weet ik in ieder geval waar ik aan toe ben. Ik zie het nog maar een maand of 4 aan, om te zien of het misschien nog iets verbeterd. (als het nog een tikje beter mag worden heb ik er mogelijk niet veel last meer van, ookal is de huid dan nog wel slechter dan vroeger) En zo niet dan inderdaad maar eens een diepgaand gesprek met de huisarts. Hartelijk dank voor uw inspanningen mijn vragen te beantwoorden, groet, Piet

label.Geplaatst op 2004-07-08 17:36:54


Graag gedaan. Succes ermee!

label.Geplaatst op 2004-07-09 21:35:14

Naar forum Dermatologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren