© 2024 solvo B.V.

Jarenlange jeuk

Hoi allemaal, Dit gaat over mijn moeder van 94. Ze heeft al jarenlang bijna constant jeuk op haar hoofd, buik, rug, armen en bovenbenen. De dermatoloog heeft al alles geprobeerd w.o.allergietests, lichttherapie, prednison en nog heel veel andere medicijnen. Niets helpt. Hij heeft ook haar medicijnlijst uitgeplozen maar daar is ook niets uitgekomen. De laatste keer hebben er zich 3 dermatologen over gebogen maar...... niets. Het is zo zielig en ik hoop dat iemand dit herkent en dat iemand hier ooit iets voor gehad heeft dat wèl hielp.Alvast heel hartelijk bedankt. Primrose


Primrose, gebruikt je moeder misschien pijnstillers? En zo ja, welke? Mocht dat niet zo zijn..heeft ze geen last van een droge huid? Liefs, Lieselotte

label.Geplaatst op 2010-02-04 19:55:00


Als de artsen de oorzaak van de jeuk niet kunnen achterhalen is het voor mij als leek helemaal onmogelijk, maar toch wil ik vragen of haar B12-waarde is bepaald. Ook bij normaal/lage waarden kunnen er al klachten zijn. Een kwart van de ouderen heeft een tekort. Jeuk is een van de mogelijke klachten. Mensen krijgen over het algemeen wel voldoende B12 met het voedsel (dierlijk) naar binnen, maar het probleem zit in de opname daarvan. Door met de jaren dunner wordend maagslijmvlies, wordt het opnemen ervan geringer. Van B12 kun je niet teveel krijgen. Wat je niet nodig hebt, plas je uit. Injecties zijn beter dan pillen die ook weer via de maag opgenomen moeten worden. B12-waarden onder de 350 pmol/L kunnen niet uitsluiten dat er op weefselniveau al sprake is van een tekort. De artsen moeten letten op de klachten en niet op de waarde. Veel succes!

label.Geplaatst op 2010-02-04 23:34:22


Jeuk kan het gevolg zijn van een te lage B12-waarde, iets waar artsen zelden aan denken. Een kwart van de ouderen heeft een te lage B12-waarde. Klachten komen al voor ver boven de onderste referentiewaarde, iets waar artsen geen rekening mee houden. Informatie daarover geeft hindrikdejong, of de stichtingB12-tekort.

label.Geplaatst op 2010-02-04 23:36:56


Jeuk kan komen door een B12-tekort. Daar wordt zelden aan gedacht. Onbehandeld tekort kan leiden tot zenuwschade.

label.Geplaatst op 2010-02-04 23:38:13


is er bij uw moeder ooit een gedegen nierfunctie onderzoek gedaan, in al zijn facetten?? Mogelijk nog een aanvulling op alle eerdere onderzoeken.

label.Geplaatst op 2010-02-05 12:56:18


Is bij uw moeder al een gedegen nierfunctie onderzoek gedaan tijdens de onderzoeken naar de oorzeken?? Mogelijk nog een aanvulling. Niet dat het iets opleverd, maar dan is daar wel aandacht aan besteed.

label.Geplaatst op 2010-02-05 12:59:08


Aangezien dit een ziekenhuissite is, is het misschien niet voor de hand liggend of welkom, maar ik heb positieve ervaringen met het verhelpen van jeuk als zijnde klassiek homeopaat.Misschien een idee?

label.Geplaatst op 2010-02-05 14:11:22


woont uw moeder in n verzorgingshuis? het kan van de droge lucht komen of van de wasmiddel kleding vooral het beddegoed

label.Geplaatst op 2010-02-05 21:19:14


Bij ernstige jeuk kan misschien ook eens gedacht worden aan dermatitis herpetiformis. Op internet kunt u, na intikken van deze woorden wel vinden wat dit inhoudt. Het is een tamelijk onbekende aandoening, maar komt toch vaker voor dan men denkt.

label.Geplaatst op 2010-02-11 18:36:55


Ik ken het probleem van Uw moeder. Ik smeer 's-avonds met Oud hollandsche AMBACHTSCREME de jeukplekken in. Na circa 15 minutern jeuk weg. De creme trekt snel in de huid en is niet vet. Een pot met 225 ml kost € 7,95 Kijk eens op www.ambachtscreme.nl. Ik koop de potten bij mijn tuincentrum Veel succes

label.Geplaatst op 2010-05-15 16:59:54

Naar forum Dermatologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren