© 2024 solvo B.V.

Levenslange eczeem

Ik ben nu 14, en zolang ik me kan herinneren heb ik eczeem gehad. Nu ben ik weer tijdelijk van een plekje af, maar ik wil weten of er een middel is om er voorgoed vandaan te komen? Ik heb zo\'n beetje alles geprobeert maar het blijft terug komen. Het laatste middel wat ik gebruikt heb stopte het voor zo\'n jaar of 4, 5, maar we weten niet meer welk middel dat was.


Was er maar een medicijn om definitief van eczeem af te komen. Deze is er helaas niet. Eczeem zit in je genen en we kunnen op dit moment nog niets aan de genen veranderen. (Dit zal wellicht in de toekomst wel mogelijk zijn, hetgeen uiteraard revolutionair zou zijn: we zijn dan immers zelfs de evolutie de baas!!) Er zijn uiteraard wel zalven die de symptomen prima onderdrukken, zoals de corticosteroid-houdende zalven (in tegenstelling tot wat half Nederland denkt NIETS om bang voor te zijn) en de nieuwere zalven protopic en elidel. Verder hebben ook de gewone vethoudende zalven een goede plaats in de behandeling. Of je er ooit van afkomt, dat is de vraag. Je kan er overheen groeien. Het kan later weer terugkomen, het kan blijven. Dat is niet te zeggen. Ga er maar van uit dat je je hele leven er in meer of mindere mate last van zult hebben. Is het niet de eczeem-variant, dan wel andere verschijnselen van atopie: astma, hooikoorts, allergieen. Het gegeven dat het laatste middel het eczeem weghaalde, berust waarschijnlijk redelijk op toeval. Zoals ik al zei, het kan komen en het kan gaan. De zalf die je toen gebruikte zal wel een corticosteroid-houdende zalf geweest zijn. Voor behandeling en verdere vragen, ga gewoon naar de huisarts.

label.Geplaatst op 2004-06-16 20:20:17


misschien van binnenuit met kruidentherapie(thee) consult kan je aanvragen bij Dr. Fong van Swietenlaan 33 Rotterdam, hij boekt heel goede resultaten. Het proberen waard. gr. chrish

label.Geplaatst op 2006-10-09 22:45:28


klopt wat Co zegt. Er is meestal een verband met dauwworm, astma, eczeem. Probeer het is gewoon in te smeren met coconut-oil. Gr.Rwt

label.Geplaatst op 2004-06-18 22:17:55

Naar forum Dermatologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren