© 2024 solvo B.V.

Wondroos

Hallo, Ik heb 2 maanden geleden wondroos gehad, in vrij hevige vorm. Ik ben daar al wel redelijk van hersteld, alleen blijft mijn onderbeen en voet nog erg dik, zodat ik geen schoenen/laarzen aankan. Volgens mijn dokter is dit normaal, gezien de hevigheid van de ziekte, en moet dit vanzelf wegtrekken, zonder kousen of iets. Klopt dit? Of worden kousen normaal wel voorgeschreven? Ook heb ik +/- 4 weken na de wondroos een spataderontsteking gekregen in datzelfde been, precies op de plek waar de wondroos zat. Volgens mijn dokter was dat puur toeval, maar dat vraag ik mij dus af. Kan het met elkaar te maken hebben? Graag zou ik hier antwoorden op horen, of ervaringen van anderen over het herstel. Groet Wendy


Hoi Wendy, Protocollair wordt in Nederland na het door maken van een wondroos een maatkous voorgeschreven voor een periode van 8 maanden. Waarom: dit komt omdat een wondroos de functie en vorm van de lymfevaten kan aantasten! Indien je geen kous draagt kan je dus secundair beschadiging aan je lymfebanen krijgen hetgeen kan leiden tot dikke voeten!! (lymfoedeem) als dit is opgetreden, is dit vaak niet meer omkeerbaar. Dus mijn ADVIES: laat je been zo dun mogelijk zwachtelen!!! en laat daarna een steunkous klasse 2 of 3 aanmeten! Draag deze minimaal 8 maanden!!! Suc 6 B

label.Geplaatst op 2007-09-25 22:54:01


Mijn dochter heeft vier jaar geleden wondroos aan haar linkervoet gehad, heeft toen wel een steunkous aangemeten gekregen nadat het been ruim een maand was ingezwachteld geweest. De voet is nu nog steeds dikker dan haar andere voet, maar het is wel van lieverlee beter gegaan. De steunkous heeft ze eigenlijk maar weinig gedragen, alleen in het begin. Had waarschijnlijk beter geweest als ze daar consequenter in was geweest. Maar ja, een jonge meid, en dan zo'n kous! Maar goed, we zijn al blij dat het nu beter gaat, zelfs op vakantie in Curacao, waar het toch erg warm was, had ze niet veel last!

label.Geplaatst op 2007-10-12 15:48:13


das geen goed bericht, ik heb nl. een recividerende vorm ik heb nu drie maal(binnen het jaar) last gehad van een stevige erysipelas(zoals mijn huisarts vertelde). mijn onderbeen en voet zijn na elke behandeling nooit geslonken. nu heb ik, als nabehandeling, een naatcompressiekous voor een jaar, nu echter speelt het limfesysteem op in het bovenbeen. als dat niet omkeerbaar meer is, welke opties heb ik dan nog? groet, kees

label.Geplaatst op 2007-12-07 14:07:07

Naar forum Dermatologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren