© 2024 solvo B.V.

Extreme misselijkheid en braken

In de 8e week van mijn zwangerschap lag ik al in het ziekenhuis. Door het vele braken ging het slecht met mij. Ik had vocht te kort en afvalstoffen (ketonen) in mijn urine. Ik vraag mij af wat dit betekent en hoe ernstig dit is. Ik kom hier bij omdat mijn man mij vorige week vertelde dat de arts hem apart had genomen en had gezegd dat we niet 2 dagen later hadden moeten komen omdat het dan met een van beide het minder goed had kunnen aflopen. Hier schrok ik nogal van omdat dit niemand het met mij besproken heeft. Inmiddels ben ik 4 maanden geleden bevallen van een gezonde dochter, Mirthe. Dus bij die arts kom ik niet meer en kan ik het ook niet meer bespreken. Wie heeft dit ook zo meegemaakt. En wie kan mij vertellen wat nou precies doe ketonen in mijn urine betekenden. (Toen ik in het ziekenhuis lag heb ik er wel naar gevraagd maar ik kreeg nooit een duidedlijk antwoord.)


Hoi, Ik zou gewoon eens met de assistente van die arts contact op nemen en een afspraak met hem maken. Jij hebt het recht op een goede en duidelijke uitleg. Je zit er blijkbaar nog mee dus zou ik echt om uitleg gaan vragen, evt beginnen bij de huisarts. Je kunt misschien ook informatie opzoeken in een medische biliotheek of op een school of universiteit waar geneeskunde of verpleegkunde gegeven wordt. Groetjes.

label.Geplaatst op 2003-02-12 19:52:40


Beste Marcia, Het feit dat je ketonen in de urine had, betekent dat je je reservevoorraad glycogeen (suikers) opgebruikt had, en vervolgens je vetten begon te verbranden. De afvalstoffen van vetten zijn ketonen, die uitgescheiden worden in de urine. Daaraan kun je dus zien dat je aan je vetreserves bent begonnen. Dit gebeurt ook bij mensen die op een ongezonde manier proberen af te vallen. Om ook maar je volgende vraag te beantwoorden: Jij hebt een grotere kans om bij een volgende zwangerschap weer zo misselijk te zijn dan iemand die dit niet als zodanig ervaren heeft. Maar de vorige reacties kloppen ook: iedere zwangerschap is anders, dus hopenlijk valt dat voor jou in je voordeel uit. Daarbij zal je dochter ook wel voor een goede afleiding zorgen...

label.Geplaatst op 2003-02-13 20:33:32


P.S. Door ernstig braken kun je een kalium te kort krijgen. Als dit extreem laag is, kun je een hartstilstand krijgen. Maar dan moet het echt heeeeeeel ernstig zijn. Tegen die tijd heb je wel in de gaten dat je niet meer langer thuis kunt blijven.

label.Geplaatst op 2003-02-13 20:36:12


Hallo Marcia, Jouw verhaal komt me zo bekend voor, ook ik heb met de eerste zwangerschap weken aan het infuus gelegen. Braken braken en nog eens braken. Ook mij hebben ze in het ziekenhuis nooit verteld over het urineonderzoek, ik moest wel elke dag urine inleveren, en vaak zeiden ze dat ik teveel eiwitten in mijn urine had. Kan me voorstellen dat je bang bent voor een volgende zwangerschap. Inmiddels heb ik nu 4 kinderen en bij allemaal was ik weken misselijk tot zieknhuisopnames. Maar 1 ding heb ik ervan geleerd, hoe misselijker ik was hoe beter de kinderen groeiden. Heb een aantal miskramen gehad en in die periodes was ik niet misselijk tijdens de zwangerschappen. Dus mijn conclusie was hoe misselijker ik was hoe beter het met de baby ging.

label.Geplaatst op 2003-11-04 09:54:22

Naar forum Gynaecologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren