© 2024 solvo B.V.

Gestopt met de pil, niet ongesteld ( na jarenlang anorexia)

Hoi, Ik ben een 23-jarige lichamelijk gezonde vrouw. Ik ontwikkelde op mijn 15e jaar anorexia, en een paar maanden nadat dat begon werd ik voor de eerste keer ongesteld. Dat bleef bij die keer omdat ik heel erg vermagerde. Toen ik genezen was van de anorexia ben ik op advies van de huisarts met de pil begonnen. Ik begon meteen te menstrueren. Ik heb toen de pil 3 jaar geslikt. Vanwege medicijngebruik moest ik op geven moment overstappen naar het spiraaltje, ik heb dat spiraaltje een half jaar gehad en ben in die periode niet ongesteld geweest. Toen ik hem er uit liet halen en weer met de pil begon werd ik weer ongesteld. Nu ben ik 6 weken geleden met de pil gestopt om te kijken of ik ook zonder pil ongesteld zou kunnen worden, maar ik word maar niet ongesteld. Toen ging er een belletje bij mij rinkelen. De artsen vonden het al raar dat ik tijdens mijn spiraaltjetijd niet gewoon ongesteld werd. Ik vermoed dat de pil kunstmatig mijn menstruaties heeft opgewekt. Ik ben maar 1 keer in mijn leven \'echt\' ongesteld geweest en dat was de eerste keer. Overigens ben ik pas een half jaar geleden helemaal genezen verklaard van mijn eetstoornis. Ik ben twee jaar op een zeer laag gewicht geweest, daarna altijd op een gezond gewicht op zelfs nog daarboven. Nu is mijn vraag: Zou ik wel vruchtbaar zijn? Moet ik naar de dokter/huisarts? Ik maak me hier heel erg veel zorgen over want mijn vriend en ik hebben een kinderwens. Kan iemand mij advies geven? Alvast bedankt! Groetjes Elzeline


Wat goed van je dat je je eetstoornis hebt overwonnen, dat als eerste! Dat je 6 weken na stoppen met de pil nog niet ongesteld bent zegt niet zoveel: er zijn vrouwen die pas 6 maanden later ongesteld worden. Menstrueren op zich betekent ook niet dat je vruchtbaar bent overigens, evenmin als wegblijven van je menstruatie direct een teken is van onvruchtbaarheid. Het kan nl ook zomaar zijn, als jij nu onbeschermde seks hebt dat je wel zwanger wordt omdat er net een eisprong heeft plaatsgevonden. Ik zou het persoonlijk nog een poosje aanzien om je lichaam de kans te geven het op eigen kracht te gaan doen. Het heeft op meerdere vlakken een 'tik' gehad, waar het mogelijk nog steeds niet helemaal van hersteld is. Ongeacht of je genezen bent verklaard van je eetstoornis. Er zijn ook vrouwen die een eetstoornis hebben gehad en pas een jaar na genezen te zijn verklaard gaan menstrueren. Het zegt dus allemaal nog heel weinig op dit moment denk ik dat je niet spontaan menstrueert. Als jij je echter toch zorgen maakt, dan kan het geen kwaad als je je arts raadpleegt. Er kan vrij simpel op je hormoongehalte geprikt worden om een eerste aanwijzing te krijgen hoe jouw lichaam momenteel functioneert op dit vlak. Groetjes en sterkte, Rainbow

label.Geplaatst op 2010-06-12 15:22:49

Naar forum Gynaecologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren