© 2024 solvo B.V.

Hoe groot is het risico op afwijkingen bij zwanger te worden op je 38ste

Hallo, Kan iemand mij vertellen hoe groot het risico op eventuele afwijkingen bij een zwangerschap is op je 38ste?? Ik hoor allerlei spook verhalen en heb hier ook wel eens een boek over gelezen, maar dit dateerde uit 1980 en toen was er lang nog niet zoveel bekent over zwanger worden op latere leeftijd als vandaag de dag.. Wie oh wie kan mij hier iets meer over vertellen, mijn man en ik zijn nu 5 jaar samen en wij willen heel graag een kindje, maar dit was door grote financiele problemen niet mogelijk en nu alles ons weer voor de wind gaat, zouden wij dit als nog graag willen maar ben ik ondertussen bijna 38 en weet niet of het slim is om hier aan te beginnen daar ik niet weet hoeveel risico hier aan verbonden is..


In het Merck Manual Medisch Handboek (deze staat goed aangeschreven en is zeker niet verouderd) wordt vermeldt dat de kans op een baby met het Down-Syndroom bij een leeftijd van 38 jaar 1 op 175 is, en de kans op een kindje met een chromosoom-afwijking 1 op 102. In principe kunnen jij en je man je laten testen op erfelijke afwijkingen: jij kunt bijvoorbeeld draagster zijn van Duchenne-spierdystrofie als deze ziekte in je familie voorkomt, maar omdat jij van het vrouwelijke geslacht bent komt dit bij jou niet tot uiting (recessief). De ziekte komt nl. enkel bij jongentjes voor. Tegenwoordig kun je je via een vlokkentest of een vruchtwaterpunctie testen of je in verwachting bent van een kindje met een erfelijke afwijking, waaronder het Syndroom van Down en Cystische Fibrose (taaislijmziekte). Een vlokkentest/vruchtwaterpunctie kunnen leiden tot een miskraam, maar de kans daarop is zeer gering. Overigens worden deze standaard uitgevoerd bij risicozwangerschappen en bij vrouwen die op latere leeftijd zwanger zijn. Je huisarts/gyneacoloog/evt.verloskundige kunnen hier meer over vertellen. Om zelf al een beetje meer te weten te komen over zwanger worden (op latere leeftijd) kun je bij de bibliotheek het volgende boek lenen: Merck Manual Medisch Handboek, ISBN: 9031330698, uitgever Bohn Stafleu van Loghum. Veel 'succes' ermee, Ellen

label.Geplaatst op 2003-10-03 18:33:07


Hoi, ik ben 46 en heb al 3 kids, van 17,19 en23, ik ben vanaf mijn 36ste gestopt met de pil, maar wordt niet zwanger, heb me laten onderzoeken, is niks mis, dat wil dus zeggen, dat ik best nog een kind zou kunnen krijgen. Ik laat bv alleen een rontgenfoto maken als ik ongesteld ben. Ik ben er niet meer op gefixeerd, maar ik zie bij Turkse vrouwen dat ze ook nog op latere leeftijd wel eens een kind krijgen. Maar een vruchtwaterpunctie...... wat doe je als de uitlag niet goed is? Men praat erover alsof het heel gewoon is.Misschien zou ik het ook wel doen, om te weten of het wel of niet goed is. Ik denk dat ik het niet zou kunnen laten doden. Het kindje is dan al best groot en bezint voor je begint, want een abortus kan je je hele verdere leven een complex van met je meedragen........

label.Geplaatst op 2003-10-09 11:00:15

Naar forum Gynaecologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren