© 2024 solvo B.V.

Plaatsen Gynefix 200

Omdat ik het erg onprettig vind hormonen te gebruiken, wil ik liever een spiraaltje ter anticonceptie. Na wat onderzoek op internet, lijkt de Gynefix 200 mij de beste optie. Ik krijg het idee dat deze in Nederland nog niet veel wordt toegepast. Hoe kan ik meer informatie krijgen over dit specifieke spiraaltje en hoe vind ik een gynaecoloog die ervaring heeft met het plaatsen van de Gynefix? Ik hoop op reacties! Ervaringen van anderen met de Gynefix hoor ik ook erg graag!


Hoi Buuf. Ik zag je vraag en wil graag antwoord geven in zoverre ik dat kan. Ik heb de mirenaspiraal die is hormoonhoudend, zij het een lichte mate van hormonen in vergelijking met de pil die je slikt. De gynefix is een koperspiraal waardoor meestal de menstruatie's erger worden. Dat was voor mij en mijn gynaecoloog de reden om voor de mirena te gaan. Heb hem nu 3 jaar en bevalt me prima. Geen bloedverlies meer gehad. Dat was ook de reden voor een spiraaltje. Ik had, na curettage die maar 4 maanden heeft geholpen, de keuze tussen baarmoederverwijdering of als laatste redmiddel de mirena proberen. Uiteraard ben ik dolblij dat de mirena doet waarvoor die bij mij werd ingebracht. Ik zag op internet dat er verschillende gynefixspiraaltjes zijn. Elke gynaecoloog kan je hierover inlichten Buuf.

label.Geplaatst op 2007-02-01 00:29:28


Hoi Buuf, ik heb de Gynefix al meer dan 3 jaar en naar zeer grote tevredenheid; ik heb geen menstruatiepijn meer, geen pijn bij vrijen, en geen hormonen in mijn lijf. Ik heb de Mirena geprobeerd, maar na bijna 2 jaar toch vervangen ivm veel pijn bij vrijen. Bij de constatering van een cyste op mijn eierstok heb ik hem laten verwijderen en de Gynefix direct laten plaatsen. Ik wou toen dat ik dat al jaren eerder had laten doen. Maar ook ik was bang gemaakt door artsen en gynaecologen die mij vertelden dat een koperspiraal meer menstruatiepijn zou geven, waardoor ik telkens weer voor de pil of uiteindelijk de Mirena koos. Ik had namelijk al zo ontzettend veel menstruatiepijn. Maar het omgekeerde bleek waar; ik heb sinds de Gynefix helemaal geen menstruatiepijn meer. Toen ik dit aan mijn gynecologen vertelde, waren ze allen verbaasd. Mijn conclusie is dan ook dat het het plastikken T-vormpje of harpoentje is dat het lichaam wil verwijderen (omdat het een vreemd voorwerp is) is wat de krampen geeft, en niet het koper. Ook heb ik niet overdreven veel meer bloedverlies;gemiddeld 3 dagen, daarna afbouwend. Ik had toen geen kinderen gehad, en denk dus dat de Mirena te groot was (ookal zei de gynaecoloog van niet). Ik kan de Gynefix echt van harte aan raden, maar wat heel belangrijk is dat je hem laat plaatsen door een gynaecoloog die ervaring heeft met de plaatsing. De draadjes moet je wel even kort laten afknippen (soms kan je partner er last van hebben), maar ze laten je na een maand meestal toch terug komen voor controle dus dan kun je het vragen. Ik heb vriendinnen en patiënten de Gynefix ook aangeraden, en sommigen waren niet goed geplaatst omdat de (huis)artsen dachten dat ze hem ook wel zonder ervaring konden plaatsen. Feit is dat het een ingreep is die geleerd moet worden en waarvoor een opleiding is. Ik heb wel een lijst met namen voor je als dat nodig is. De ingreep was 100% minder pijnlijk dan de plaatsing van de Mirena of een multi-load. Een verdoving is echt niet nodig, ook niet als je een erg lage pijngrens hebt. Ook mijn patiënten en vriendinnen zijn erg tevreden over de Gynefix. Groetjes en succes! Even een update 2010: ik ben ondertussen net zelf moeder geworden van een super gezonde zoon, een jaar na het verwijderen van mijn Gynefix. Vele vrouwen hebben mij om de lijst gevraagd door de jaren heen. Ik ben blij dat mijn bericht zoveel vrouwen heeft weten te bereiken en heeft mogen helpen. Ik zou zo weer een Gynefix nemen als ik weer anticonceptie nodig heb. De lijst is er ook nog steeds dus je mag hem altijd opvragen. Onlangs kreeg ik vragen over het verwijderen van de Gynefix. Een vrouw had het laten doen door haar huisarts en dat was erg pijnlijk en niet gelukt. Ook hier geldt weer: laat het alsjeblieft door een ervaren gynaecoloog doen; het is een bepaalde techniek en niet zoals het verwijderen van een gewone multiload of T-spiraal. Bij mij was het zo klaar en deed het nauwelijks pijn. Soms moet het onder een roesje gebeuren als hij te vast zit, maar dat kan met een \'gewoon\' spiraal ook gebueren als hij ingegroeid zit. Bij mij was dat niet nodig en ik denk bij de meeste vrouwen niet. Via http://www.wildemeersch.com/ned/home vind je meer informatie over de Gynefix.

label.Geplaatst op 2007-02-26 17:32:16


Dag Buuf, Nu, bijna twee jaar na jouw bericht, zit ik met dezelfde vragen. Mijn zoektocht leverde dan ook o.a. dit bericht op. Ik vroeg me af hoe jij dit hebt opgelost en hoe je nu zou handelen? Als je terugkijkt, zou je dan iets anders doen? Hopelijk ontvang je dit bericht en ben je in staat te beantwoorden. Ik hoor graag van je!

label.Geplaatst op 2009-01-28 11:58:30


Hi! Het is al even geleden, maar zou je de lijst met namen van ervaren artsen naar mij kunnen sturen? Ik overweeg namelijk ook Gynefix te laten plaatsen, maar ben nog vrij jong en zou graag willen dat dit zo pijnloos mogelijk gebeurt. Heb je enig idee of Gynefix ook helpt tegen lange en hevige menstruaties, of worden de menstruaties er eerder erger van? Alvast bedankt!

label.Geplaatst op 2010-07-03 23:43:05


Hallo Daphne, In mijn bericht staat antwoord op je vraag. De lijst stuur ik je toe. Groetjes, Vanja

label.Geplaatst op 2011-09-03 08:28:19


Hallo allemaal, Je verhaal is herkenbaar. Ook ik zit te denken aan de Gynefix. Mijn huisarts kende het spiraal echter niet en omdat ik overal gelezen heb dat het geplaatst moet worden door een ervaren gynacoloog ben ik op zoek gegaan op internet. Heb je de gynafix nog laten plaatsen buuf? en wat zijn je ervaringen? Zou ik misschien ook die lijst mogen krijgen met ervaren gynacologen? ik woon in omgeving Rotterdam en kan er op internet niet makkelijk 1 vinden! Groetjes!

label.Geplaatst op 2011-11-22 09:41:33


Hoi ik wilde gister een gynefix laten plaatsen. Helaas mislukt de huisarts had zich er toch op verkeken . Zou jij een lijst met artsen kunnen sturen die wel ervaren hiermee zijn Woon vlakbij Amsterdam Vriendelijke groetjes Meta

label.Geplaatst op 2012-04-27 09:06:46


Beste dames, In mijn zoektocht naar ervaringen met het koperspiraal, kwam ik op deze website terecht. Wat mij verbaast is dat jullie direct op zoek zijn naar de Gynefix-spiraal, in plaats van andere spiralen, bijvoorbeeld de T-Safe. Ik ben zelf van plan om de T-Safe te gaan gebruiken, omdat deze eerste keuze is van het NHG en ik er op internet veel goed over lees (erg betaalbaar, 10 jaar te gebruiken en last-but-not-least erg betrouwbaar). De Gynefix is (als ik het goed heb gelezen) alleen eerste keuze als andere spiraaltjes al een keer zijn uitgestoten. Is dat bij jullie het geval? Want het inbrengen van de Gynefix lijkt mij geen pretje: het spiraal moet nl. in de baarmoederwand vastgezet worden. Er zijn maar weinig huisartsen die dit (goed) kunnen. Kunnen jullie vertellen waarom jullie keuze uitgaat naar de Gynefix én of jullie ervaringen hebben met andere spiralen (bijvoorbeeld T-Safe, juist omdat ik díe overweeg te gaan gebruiken)? Ik ben heel benieuwd. Succes met jullie keuze en met het daadwerkelijke gebruik in elk geval.

label.Geplaatst op 2012-05-04 15:50:09

Naar forum Gynaecologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren