© 2024 solvo B.V.

Rhesus en zwangerschap

Hoi, Ik ben een meisje van 16 jaar en wij moeten voor school een profielwerkstuk maken, nou hebben wij gekozen voor het vak biologie. We wilden het werkstuk gaan maken over de zwangerschap en watvoor rol de rhesusfactor hier in speelde? Heeft iemand hier ervaring mee? Vooral als je rhesus negatief is? Is er iets mis gegaan? Wat doen ze uit voorzorg als je \\\"negatief\\\" bent? Hoe ging het bij de eerste en volgende bevalling? Ik hoop dat mensen die dit hebben gehad of mee te maken hebben, willen reageren en als je het zou willen zo veel mogelijk over wilt vertellen. Het zou namelijk erg fijn zijn als we hier zo veel mogelijk ervaringen van mensen zouden krijgen, want dan krijgt ons werkstuk namelijk nog meer waarde! Alvast bedankt voor de moeite!


Hoi peristroika, Ik ben 1 van de vrouwen die rhesus negatief is.... Aan het begin van een zwangerschap word altijd bloed afgenomen, oa ivm bloedgroep..... Als blijkt dat je rhesus neg. ben word het bloed met 8 maanden weer onderzocht op antistoffen. Zodra de baby is geboren word gelijk gekeken of het kindje positief of negatief is. Alleen bij positief krijg je een anti D injektie..... Dit is om te voorkomen dat bij een volgende zwangerschap van een kindje met mogelijk rhesus positief bloed de moeder antistoffen heeft aangemaakt en dit kan dan het bloed van de 2e baby afbreken waardoor het kindje kan overlijden of in het gunstige geval direkt na de geboorte een bloedtransfusie nodig heeft. Ik hoop dat het een beetje is wat je wilde weten.... Ik wens jou in iedergeval heel veel sukses op school. Groetjes, Wilma

label.Geplaatst op 2003-09-18 00:01:15


Hallo, als je bij je eerste bevalling geen injectie hebt gehad en je wordt weer zwanger, kunnen de rode bloedlichaampjes van je tweede kindje tijdens de zwangerschap worden afgebroken, het is dan mogelijk dat je kindje sterft, maar tegenwoordig kunnen de artsen ook tijdens de zwangerschap, via de navelstreng een bloedtransfusie aan het ongeboren kindje toedienen, zodat het bloedgehalte tijdens de zwangerschap op pijl blijft. Daarbij heeft het kindje na de geboorte ook bloedtransfusie nodig. Vaak blijft een kindje na deze maatregelen toch in leven, maar het is natuurlijk minder ingrijpend voor de moeder én het kind als je bij de eerste zwangerschap gewoon een prik krijgt, zodat het bloed niet wordt afgebroken. Groetjes Vliegje.

label.Geplaatst op 2003-09-19 19:36:22

Naar forum Gynaecologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren