© 2024 solvo B.V.

Sporten en zwangerschap

Hallo. Ik ben nu bijna 10 weken zwanger. Ik heb de huisarts gevraagd in hoeverre ik kan sporten. Ik doe aan volleybal in competitie verband. Hij zei dat ik dat kan blijven doen maar beter niet meer kan duiken enzovoort. Terwijl ik van anderen hoor dat dat helemaal niks uitmaakt. Ik moet weten of het wel/niet schadelijk kan zijn. Want als ik wedstrijden speel moet ik me helemaal geven i.v.m. niveau waarop ik speel. Als het schadelijk is kan ik wel trainen maar eigenlijk geen wedstrijden meer spelen. Weet iemand wat ik hiermee moet? Alvast bedankt. Groetjes Ivana.


Ik denk dat je beter een gyneacoloog om raad kunt vragen,ikzelf denk dat je sport op hoog niveau niet kunt blijven doen,zeker met duiken en vallen.

label.Geplaatst op 2003-10-28 16:31:21


Hoi Ivana, jij reageerde eerder op mijn berichtje, nu heb ik misschien wat meer nieuws voor jou : omdat ik ook op erg hoog niveau hardloop heb ik wat informatie gezocht (voor mezelf, ik wil nl. ook zwanger worden en doorgaan met sporten). Als je in google.com \"pregnancy and volleyball\" intypt krijg je een hoop links met recente informatie. Het is nl. zo, dat veel gyneacologen (\"van de oude stempel\" misschien) zeggen meteen op te houden met sporten. Nu kan je nog trainen (bv. hardlopen, krachttrainingen etc.) tot ± de 5e of 6e maand, mits alles verder goed met je gaat (bloeddruk bv. !!). Echter, de wedstrijden zou ik als ik jou was niet meer meedoen ivm. de traumatiserende contacten (vallen, stoten, bal tegen je buik etc.) Maar ik denk dat je best gewoon kunt trainen om op niveau te blijven : anders heb je na de bevalling ook zo\'n enorm conditieverlies te overbruggen. Let ook op iets anders : ik train in Frankrijk en van de franse atletiekbond is het verboden voor een zwangere vrouw (ik denk na 12 weken zwangerschap) om wedstrijden te lopen !! Dit in verband met het voordeel in conditie dat een zwangere vrouw krijgt door hormoonveranderingen (doping!!). Zoek dit na, om te voorkomen dat je voor enkele jaren geschorst wordt ! Heel veel succes met je zwangerschap èn het sporten : ik weet wat het is om niet meer te kunnen trainen ! Groetjes, Chantal.

label.Geplaatst op 2003-11-07 13:41:38

Naar forum Gynaecologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren