© 2024 solvo B.V.

Wanneer heb ik \"recht\" op een keizersnede

Ik heb bij de geboorte van mijn zoon een hele vervelende bevalling gehad die uiteindelijk is geeindigd in een keizersnede. Ik heb ook een post-natale depressie gehad en ben zeker 1,5 jaar bezig geweest er lichamelijk en geestelijk weer bovenop te komen. Nu wil ik wel graag een tweede, maar ik durf niet omdat ik heel bang ben dat ik toch weer natuurlijk moet gaan bevallen (of tenminste proberen) en daar kan ik niet eens over nadenken zonder spontaan te gaan hyperventileren. Mijn gynaecoloog zei destijds dat ze het bij een tweede toch weer eerst op de natuurlijke manier willen gaan proberen en dat is de reden waarom ik tot nu toe nog niet aan een tweede \"begonnen\" ben. Kan ik niet - op basis van verleden ervaringen - aangeven dat een keizersnede echt de enige optie is voor mij? Ik zou heel graag horen van iemand die ook een dergelijke ervaring heeft gehad en mij kan adviseren hierover. Mijn huisarts zei namelijk dat de gynaecoloog uiteindelijk beslist.


Beste BenJan2002, Ik las net jouw verhaal. Ik heb ook een heel nare eerste bevalling gehad (in juli 07) en was achteraf doodsbang om ooit weer zwanger te raken. Ik had iedere nacht vreselijke nachtmerries en de herinneringen vervaagden helemaal niet. Elke keer voelde ik me weer alsof het me net overkomen was. Helaas niet via huisarts of gynaecoloog maar wel via mijn vader die psychiater is ben ik terecht gekomen bij een traumatherapeut (Visie, Deventer) die me volgens de EMDR methode heeft kunnen helpen. Na 3-4 sessies was mijn trauma voorgoed verdwenen en ik kan nu weer zonder angst erover gaan nadenken of ik nog een tweede wil - ook over een natuurlijke bevalling. Volgens mij moet je jouw angst behandelen en deze niet door een keizersnee proberen te ontwijken. Ik zat na de bevalling zelfs heel drastisch over een sterilisatie na te denken. Dan laat je je door jouw angst sturen. Maar als je de angst aanpakt en laat behandelen heb je daar veel meer baten bij. Ik wens je veel succes. Met vriendelijke groet, Annika

label.Geplaatst op 2007-12-17 21:46:26


Hoi, een postnatale depressie komt niet van een vervelende bevalling, dat zou natuurlijk door een keizersnee niet voorkomen kunnen worden. Maar als jij echt er mee zit, is een keizersnee wel te bespreken hoor! Alleen is het beste altijd om een gewone bevalling te proberen omdat dat het veiligste is voor jou en je kindje. Mocht het toch niet lukken dan kan een KS altijd nog, vooral als je voorgeschiedenis bekend is houden ze het in gedachten. Het is ook zo dat, omdat je nu al 1 KS achter de rug hebt, een volgende KS de lagen in je buikwand weer kwetsbaarder maakt. Vandaar dat toch altijd onnodige keizersnedes vermeden willen worden. Als er een anatomische reden was voor je eerste KS is een volgende KS zeker. Groetjes Petra.

label.Geplaatst op 2007-12-25 21:28:09

Naar forum Gynaecologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren