© 2024 solvo B.V.

Wie kan mij vertellen wat dit is koilocytose

wie weet wat koilocytose is? deze uitslag heb ik gekregen bij mijn uitstrijkje. ik heb nu pap 3a en moet hiervoor 17 december naar de gynacoloog maar ik ben zo benieuwd wat koilocytose is en maak me ook wel een beetje zorgen


Dat zijn cellen in het uitstrijkje die er anders uitzien dan normale cellen. In het geval van koilocytose is dat het gevolg van een virusinfectie (HPV, humaan papillomavirus). Nou moet je niet meteen gaan denken aan allerlei vreemde wijzen hoe je aan dat virus gekomen bent, want zo ongeveer de helft van de bevolking draagt het met zich mee; je kan het letterlijk zo van de straat oprapen. Er zijn heel veel verschillende typen HPV, de een schadelijker dan de ander. Het kan o.a. wratten veroorzaken en het kan bijdragen aan de ontwikkeling van baarmoederhalskanker. Maak je niet nu al ongerust hierover, want er zijn (zoals al gezegd) ongeveer 100 typen HPV, waarvan er een aantal bekend oncogeen zijn (kanker kunnen veroorzaken). Waarschijnlijk gaat de gynaecoloog een keer met een microscoop naar de baarmoederhals kijken, om te kijken of er rare plekjes zijn. Zijn die er, dan kunnen die weggehaald worden. Dat zal je allemaal wel uitgelegd krijgen.

label.Geplaatst op 2003-12-13 12:27:10

Naar forum Gynaecologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren