© 2024 solvo B.V.

Bloedplasma toedienen (transfusie)

Als ik bijvoorbeeld een A+ persoon heb. Moet ik dan ook A+ plasma toedienen, of juist het omgekeerd? Ik kom er namelijk niet helemaal aan uit :) Bedankt!


Hallo, Voor plasma alleen is de bloedgroep eigenlijk van geen belang hoor!! Wel als je bloed moet krijgen omdat daar de stoffen inzitten waar je lichaam op reageert als de bloedgroep niet juist is! Groetjes, Babbel

label.Geplaatst op 2006-10-29 09:43:18


OK, DAT IS DUS ONZIN. In plasma zitten juist de antistoffen, dus als je zelf bloedgroep A hebt, mag je geen plasma hebben van een donor met anti-A antistoffen, dus geen bloed van iemand met bloedgroep O of B.

label.Geplaatst op 2006-11-02 15:05:44


Hallo, Ja mijn reactie is wat laat maar ik heb me dus laten informeren op het werk door mijn collega's en de dokters..... Voor fresh frozen plasma is de bloedgroep van geen belang dus...alleen houden ze der wel rekening mee als je heel veel plasma moet krijgen! In het ziekenhuis waar ik 17 jaar gewerkt heb werd geen rekening gehouden met de bloedgroep voor FFP maar nu kijken ze die wel na als er veel moet gegeven worden. Die anti-stoffen waar je van spreekt zijn toch al zeer specifiek hé! En tussen haakjes: bloedgroep 0 mag wel duidelijk aan iedereen bloed geven....wel als de resusfactor overeenstemt hé en het is daarmee dat 0 negatief aan iedereen bloed mag geven! Groetjes, Babbelutje

label.Geplaatst op 2006-11-08 23:53:48


sorry, maar dit is echt grote onzin. Als je geen rekening houdt met bloedgroep, snap je het echt niet. Kijk maar in de CBO consensus bloedtransfusie (http://www.cbo.nl/product/richtlijnen/folder20021023121843/bloedrl2004.pdf/view), pagina 65 van de pdf file. En bloedgroep O mag inderdaad aan iedereen bloed geven, maar geen plasma! Want iemand met bloedgroep O heeft antistoffen tegen A en B, dus dat kan je niet geven aan iemand met bloedgroep A of B. En iemand met bloedgroep AB mag aan iedereen plasma geven (want die heeft geen anti- A of anti-B). Samengevat: bloedgroep O- is universe bloeddonor, bloedgroep AB is universele plasmadonor. ik vind het prima dat dit forum bestaat, maar als je iets niet weet, doe dan niet net alsof je het wel doet, want dat is gevaarlijk

label.Geplaatst op 2006-11-19 13:50:38


Bij plasma hoeft geen rekening te worden gehouden met het Rhesus bloedgroepen systeem. Wel met het ABO-systeem. Voor rodebloedcel transfusie (erytrocytenconcentraat/ packedcells) geldt dat O negatief de universele donor is omdat er geen antigenen zitten op de erytrocyt. Bij bloedgroep A zit het A- antigeen, op B het B-antigeen en op AB zit zowel het antigeen A als B. In het plasma van de donor van bloedgroep O zitten zowel antistoffen anti-A als anti- B. Donorplasma van bloedgroep A bevat enkel anti-B. Zou je O plasma aan een A patient toedienen kun je bloedafbraak krijgen. Bij donorplasma van bloedgroep AB zit geen ant-A en geen anti-B en is dus de universeledonor. Zie animaties bioplek.org

label.Geplaatst op 2007-06-07 14:00:46

Naar forum Hematologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren